AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
7.747

BMW E90 320d -10, Vilken motorolja?

De
85
Denoslav
BMW 320d
Tja!

Är det någon skillnad på motoroljor till bensinare och diesel?

Vet inte riktigt vilken olja jag ska ha, Castrol rekommenderar "Castrol EDGE (TI) 0w30",
Hittade oljan "Castrol EDGE FST 0W-30"

Är det någon skillnad på dessa två oljor eller passar båda till min diesel, det är första gången jag ska göra oljebyte på en diesel.

Tacksam för svar.
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Vad står det i din instruktionsbok angående typ av olja du ska välja?

Dieselmotorer har andra krav och andra klassificeringssystem. ACEA-klassningen använder B<x> för bensinare och C<x> för dieslare.

Nyare dieselmotorer har alla partikelfilter som inte gillar vissa ämnen, därför finns så kallade Low-SAPS oljor (SAPS = sulfataska, svavel och fosfor).
Märkningen C3 anger att det rör sig om en vanlig olja till en dieselmotor. C4 anger att det rör sig om en olja med reducerat SAPS-innehåll till en dieselmotor.
Var nu mycket försiktig, sen finns dessutom klassern C1 som också har reducerat SAPS-innehåll men de är gjorda för lågfriktionsmotorer och det är väldigt få av BMW's motorer som vill ha denna typ av olja.

Jag kan redan ge dig svaret på min första fråga, den kommer att uppmana dig att köpa en BMW LL-04 klassad olja. Vilket det är det du ska göra. Alla BMW LL-04 oljor är anpassade att vara snälla mot dieselpartikelfilter och andra reningsaparaturer, dvs alla BMW LL-04 oljor är C3-klassade.

Mycket av infon här ovan har jag snappat upp av Johan B här på forumet, samt läst vidare själv på egen hand. Dock inte omöjligt att Johan B har något att tillägga :-)
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Båda är BMW LL-04 klassade.

Här har du produktdatabladen.

Castrol EDGE Professional BMW LL04 0W-30
Länk

Castrol EDGE 0W-30
Länk

Skillnaden för oss konsumenter? Bara marknadsföringsskillnader. Inget annat. Professional-oljorna vill jag dock minnas har färgpigment som bara syns under UV-ljus (för att förenkla läckagesökning).

Du ska inte titta på flaskan eller namnet, du ska titta på specifikationerna. Endast specifikationerna. Och inget annat än specifikationerna :-)
De
85
Denoslav
BMW 320d
Tack så jätte mycket för den informationen, då kvittar det om det är castrol titanium eller inte.
I boken står det "BMW LL-04" så jag kör väl på Castrol EDGE FST 0w-30.

Tack ännu en gång båda..
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.