AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
4.132

Bättre väghållning på Z4 35i

lu
2
lundc6
Z4 35i -11
Hej jag är ny medlem i forumet och ägare till en vit Z4 35i -11 med självklart manuell låda.Kul liten bil med bra krut i maskin som med som alla vet N54an går att skrämma liv i ordentligt om man vill.Men jag är inte alls nöjd med väghållningen på bilen trots m-chassi och helt nya Michelin super sport slängde iväg original Bridgestone runflat sulorna så fort jag fick hem bilen från Tyskland i höstas.Det blev en otrolig skillnad i komfort och framförallt grepp med Michelin på bilen men den uppför sig lite märkligt på vägen det finns hela tiden en tendens att det vill orma sig fram på vägen betydligt mer i höga farter och när man ger järnet även med hårdaste chassisättningen på sportknappen.Det var samma tendens med runflatdäcken men inte så mycket klart att Michelin är mjukare i sidorna det är alltid en kompromiss mellan gott och ont vid ett däcksbyte.Så jag vill veta om det finns några Z4a e89 snubbar där ute som har någon erfarenhet av förbättrad väghållning utan att sabba komforten för mycket på en annars mycket kul bil.

BM
940
BMW-DJ
335i -08 (E92)
320dA -14 (F31)
Att den ormar sig och håller på kan bero på dålig hjulinställning. Man kan naturligtvis göra massor för att förbättra väghållning men skall du inte köra bana så tror jag mest att du förstör komforten. Börja med hjulinställning och se vad du tycker efter det.

/DJ
lu
2
lundc6
Z4 35i -11
Jo har väl funderar lite på detta men eftersom bilen bara har gott 700 mil så kan man ju undra lite men visst man kan aldrig lita på fabriksinställningen så det är väl lika bra att kolla upp det hela.Funderar lite på att slänga på Eibach sänkfjädrar man kan ju nästan stoppa in en knytnäve mellan däck och skärmkant fram bak är den lite lägre så Eibachgubbarna har tänkt till lite 25mm fram och 15 bak skulle nog köra susen utan att sabba komforten allt för mycket.Min förra bil var en banpreppad 500++hkr Z06-07 som låg limmad på vägen i 300 knyck har lovat mig själv att inte jämföra dessa bilar för då är man ute och reser ordenligt men man vill ju alltid förbättra det man har.

BM
940
BMW-DJ
335i -08 (E92)
320dA -14 (F31)
Det kan ju räcka med att tidigare ägare kört på en trottoarkant på fel sätt så pekar hjulet fel. Bra att vända sig till någon som verkligen kan hjulinställning så kan man även få lite mer anpassade inställningar. Jag skulle gissa att lite mer toe in och mycket caster ger en stabilare bil.

Sänkfjädrarna ger säkert lite bättre väghållning och snyggare utseende men de påverkar nog inte riktingsstabilitet. Tänk också på att du behöver göra hjulinställning igen om du byter fjädrar så skall du göra det ändå kan du ju avvakta med inställningen tills de nya fjädrarna sitter på.

/DJ
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.