|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
| Sant, jag anser dock att bilar som klarar Euro4, möjligen Eu3, är de första "tillräckligt bra" motorerna. Den dagen du kan köpa allt utom "metallen i motorn" som resevdelar inkl tillbehör till en BMW 2014 för samma reservdelspris som du kan köpa en M54 inkl tillbehör håller jag med dig, inte före detta. Och det tror jag inte kommer inträffa. Så var det också med generationerna innan så detta är inget nytt, skillnaden är att det nu är uppe i om 100kkr. Om det var 1k till en 740 och 10k till en M54 motsvarar väl det skillnaden i, ja, hela motorn. Och är OK. | |
J.Lindström |
Jasså du Nockenwelle...så minns inte jag dom. Eller så är det bara du som ser allt orimligt som inte du själv tycker. Verdi: Audi tex har väldigt stora problem med idag med motorras, mer än tidigare. Men sen är det ju från bilmärke till bilmärke också genom tiderna hur den aktuella driftsäkerheten är. Men overall är det så att motorer idag är inte lika långlivade som tidigare, luras inte av annat. |
|
Verdi: Din pappa har rätt att bilar höll sämre förr men Volvos B18, B20 var evighetsmaskiner och höll nästan hur länge som helst. Däremot Opel, Ford och franska, italienska och engelska bilar på 50 och 60 talet dom höll inte mer än 10.000 mil sen var motorn helt slut. För att inte tala om rosten som, oavsett märke, åt upp precis allt som hade fyra hjul. Dom bästa bilarna från en speciell tidsperiod var nog 80-talet och fram till början på 90-talet, sen började man tumma på kvaliteten för att spara pengar. Idag så är kvaliteten en katastrof på VAG, BMW och MB vad gäller kamdrivning. Rejäla dubbelkedjor är utbytta till tunna cykelkedjor som dessutom har placerats i motorns bakkant på vissa modeller. (BMW och Audi) |
|
J.Lindström |
Henke Lexus: Du slog huvudet på spiken med ditt inlägg :) Skulle dock vilja tillägga även 70-talet, men som jag sa tidigare var peak på 80-talet. |
|
Om nu kvaliteten är katastrofal på nyare BMW, varför läser man inte om fler fall på AP om rasade motorer? Visst finns det flera fall på internationella sites men kan någon ge siffror på hur många bilar som verkligen drabbats? På ex Porsche 997 gjordes en oberoende undersökning om IMS problem som till slut visade att ca 5% av bilarna var drabbade - majoriteten av dem i USA (som iofs är största marknaden). Läser man på internetsidor får man känslan av att "alla" bilar drabbas, eller kan drabbas. Det är väldigt lätt att enstaka fall ger en lavinartad effekt via internet... |
|
| Ja har ägd nästan samtliga 3 seriemodeller och ja vill säga att ingen slår kasaskåps e46 dom nya är inte i närheten enligt mig. | |
|
Å där tittade forumets version av Maud Olofsson Kristoffer_L in. Du tror att allt bara är skrönor. I din värld går ingenting sönder allt är bara dumt förtal. Vad är de för tröst när motorn har skurit (en ny motor kostar $25.000 har jag för mig) på ens Porsche att det "bara" är 5% som drabbas? Likaså vad är det för tröst när kamkedjan är sträckt (med en verkstadsräkning på minst 40.000 kr) på sin 1 eller 3-serie diesel att inte alla har drabbats? Det ska fan inte förekomma några fel överhuvudtaget på en så basal del av en motorkonstruktion som kamdrivning eller vevaxeltätning. Kamdrivningsfelen har enbart uppstått pga snålhet från tillverkarnas sida. |
|
|
Snålhet? Kompromisser skulle jag vilja påstå. Allt skall numer vara minimalt tilltaget för att eliminera friktion så långt det går. Det stora stygga miljöspöket hägrar över allt och alla. mvh/ Anders |
|
| En enkelkedja är väl billigare än en dubbelkedja? | |
|
M7x och M5x motorerna har enkelkedja. Dessa motorer har inga större problem med kedjedriften.... mvh/ Anders |
|
|
Jag är dålig på vad nyare modellbeteckningar betyder. M7x och M5x är det diesel eller bensinmotorer? Har dom kedjedriften i bakkant eller fram på motorn? |
|
|
M5x är de raka sexorna 1990-2006 som bara går o går. Kedjan sitter fram. M7x är gamla V12an. |
|
|
Jaha det var motornummer och inte modell som avsågs, nu fattar jag. En fråga till er som är ingenjörer. Varför uppstod problemen med sträckt kamkedja bara på motorer med kedjan bak på motorn? Är det inte pga en alltför tunn eller klen kedja och/eller för långa serviceintervaller? Jag har för mig att AKN nämnde i ett tidigare inlägg i någon tråd att kedjan placerades i bakkant pga lägre torsionssvängningar och att den därmed också kunde göras klenare. |
|
rsarits |
Bilarna är bättre nu än förr långpendlar sedan många år, har åkt följande: 518 e12, -75, motorbyte vid 22000mil, ständigt mekande 518e28, -83, rost och mer rost, smärre reparationer då och då 530 e34, -95, såld vid 41000mil, problemfri, bara vattepumpsbyte (34600mil) 525e39, -02, fortfarande i familjen, 24000mil, Inga problem utom rost på huv 535d e60, -05, nuvarande pendlarbil, 29200mil, inte ett problem, inte en rostfläck, utan tvekan den bästa bil jag haft! Bilarna blir mer och mer driftsäkra, på 70-talet skulle det sotas och det ena med det andra, nu är det ju bara att köra och möjligen byta någon lampa vart annat år Micke |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.