|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
2020 får nya bilar släppa ut Max 100 co2 enligt eu-regler. En positiv utveckling ändå i dimensionen ren luft. Sen verkar en 3-cyl twinscroll turbo motor med ca 225 hk vara ett rätt ok alternativ också, både prestandamässigt och gångkulturmässigt. Särskilt i kombination med en elmotor. Vad tror ni andra om framtiden? Blir den bättre avseende bilar, trots tuffare eu-regler, eller kommer vi i framtiden blicka tillbaka på en tid då "riktiga bilar" var tillåtna? | |
|
Tror mkt kommer ändras hit o dit fram tills 2020.. Än är inte sista ordet sagt... |
|
| Är det inte så att det är ett snitt över alla bilar som säljs? BMW var nere i 133g CO2 per km förra året. | |
|
En halv sexa är roligare än en fyra. Men då vill jag att de kan varva ordentligt. Minst 8000. "Why float through life when you can drive?" /Martin |
|
|
Japp, 95 gram koldioxid/kilometer baserat på biltilverkarens samlade produkter, alltså inte per enskild bil. ---- BMW CS/SC #6212 |
|
| Precis, bara dänga till med en o samma noll-utsläpps drivlina i några olika karosser/modeller så får man ner utsläppen till godkända nivåer, på pappret iaf. Sen hur det egentliga utfallet blir, baserat på sålda bilar, är en helt annan femma... | |
Buspelle |
Eller så upptäcker någon att vi är på väg mot en tidigarelagd istid och V12or blir på modet…..media avgör utvecklingen… |
J.Lindström |
Är mkt skeptisk till motorers livslängd med små volymer med med dubbelturbo eller kompressor och turbo osv. Små motorer med liten volym och mkt hästar och lägg dessutom till små marginaler då moterna görs så lätta som möjligt med så lite gods som möjligt för att jaga viktbesparing. Kontetan av detta har redan börjat visat sig med många nya bilar med tidiga motorras, sen att serviceintervallerna ökar förbättrar inte livslängden. Ökningen av serviceintervaller beror definitivt INTE på att motorer idag är driftsäkrare utan snarare tvärtom, utan det har med miljöcertifiering att göra. Nä, stora volymer måttligt med hästar, det är min melodi :) |
| Tyvärr ligger det inte i tillverkarnas intresse att bygga motorer som håller +100 000 mil, som de slitstarka Volvo 740 motorerna, det blir dyrt och kunderna köper nytt för sällan. | |
|
Det ligger heller inte i kundernas intresse att bygga motorer som ger utslag på richterskalan vid kallstsrt och som aldrig riktigt tycks gå till 100%. Peak driftsäkerhet hade vi nånstans 1995-2005. |
|
| Jag tror i8:a drivlinan blir std-drivlinan framöver med olika trimningagrader. | |
|
Mycket hellre 3cyl än 4cyl. Klart trevligare ljud. ------- //Lövet |
|
J.Lindström |
marin849....vilka motorer är det, som ger utslag på richterskalan och inte går till 100% :) ?? Jag vill nog hellre säga att peak på driftsäkerhet var på 80-talet. |
| Budgetmodellerna får 2-cyl boxer mc-motor med liten elmotor som stöd. | |
|
J. Lindström: Jag syftade på Volvo 740. Ja dessa var driftsäkra, men hade förgasare, brytare rotor etc. Ingen vidare prestanda, hög förbrukning, massor med äckliga utsläpp. Man fick ju pilla på grejerna ibland för att hålla den igång även om det varenkelt. BMW M50 är brytpunkten. :) |
|
J.Lindström |
Har ägt 740, 240 mm...visst, ingen sexig motor i prestanda, men fan vad fin gång på B21, B23 och B230 motorerna, oavsett om det varit förgasare eller insprut, inte behövde man pilla på dem heller för att hålla dom igång förutom obligatorisk service :) Visst, 1-1,1l/mil blandad är väl inga fantastiska siffror för 100-120hk men jämfört med dåtiden ok. Har faktiskt fått en Volvo 140 med B20A motor att dra 0,76 landsväg, men det gick inte snabbare än 90 heller förvisso. Jänkarnas motsvarighet till odödliga motorer är GM:s 305 och 350 :) |
| M73 kommer att konkurrera ut det mesta då, Gäller att hålla dem vid liv ett tag till./ Gammal är äldst. | |
Verdi |
Peak driftsäkerhet mellan 95 och 05? Får verkligen inte hoppas att det gäller Audi också för mina A4:or (-97 och -04) var verkligen inga under av driftsäkerhet. Turbohaveri, kamremsras, tändspolar etc etc. Vad gäller 80-talet så kommer jag inte ihåg så mycket. Kommer ihåg att vår lilla Volvo 340 rasade ihop på husvagnssemestern -85, att pappa fick byta avgassystem i tid och otid och att de var mycket svårstartade när det var kallt. Nuförtiden byter man väl inga sönderrostade avgassystem och bilarna startar utan motorvärmare även när det är 25 grader kallt. Min far brukar prata om att moderna bilar går mycket längre och att det förr i tiden var ovanligt att bilarna höll så mycket mer än 10 000 mil. Han borde veta lite om Volvo iaf eftersom han körde mycket Volvo i tjänsten under nästan 40 år. Jag tror helt enkelt inte att det "var bättre förr". Inte som en grundregel i alla fall. För att återknyta till ämnet så ska faktiskt en 3-cyl motor ha jämnare och trevligare gång än en 4-cyl. Så ingen ko på isen där... |
|
Det är det jag menar, så gamla motorer att de inte kan stava till avgasrening eller 6000rpm går bort hur driftsäkra de än är. Nu har ju turbo, direktinsprutning, valvetronic/vanos funnits så länge att de borde få till en driftsäker trepipare, även om det fortfarande är så att det både är mer komponenter (som kommer att gå sönder) och när något går sönder är det betydligt dyrare än en på en M5x. "Why float through life when you can drive?" /Martin |
|
| Att 80-talsbilarna skulle vara mer pålitliga ser jag som helt orimligt. De krävde mer ompyssling, inte mindre. | |
|
Jag vill minnas att det på 90-talet var samma snack som nu om "omöjlig" teknik som ingen vanlig dödlig skulle kunna varken felsöka eller reparera i framtiden, att allt var för klent tilltaget och inte skulle hålla speciellt länge, att bilarna var bättre förr etc. Mycket av det gnället var på förekommen anledning av att nya bilar tvingades till hisnande dyra garantireparationer när nya avancerade komponenter gav upp, precis som idag. Visserligen i liten omfattning, precis som idag. Självklart slutade olyckskorparna att kraxa när måndagsexemplaren hade havererat färdigt och folk börjat förstå sig på tekniken. Samma sak kommer hända med våra moderna "lågkvalitetsbilar". När kamkedjor och dieselpumpar har slutat ge upp kommer vi att höja gamla E90 och E60 till skyarna som kvalitetsmässiga underverk och samtidigt dissa bilar som är två gererationer nyare som tveksamma p.g.a. för avancerade konstruktioner och udda saker som går sönder på enstaka måndagsexemplar. Det här kommer att ske om och om igen så länge som bilarna fortsätter att utvecklas.... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.