|
|
|
|---|---|
|
Vid problem med hjullager hade jag förväntat ett mullrande ljud men jag har nu ett ganska högt fågelliknade ljud. Hörs klart trots att radion är på! FRRRT FRRRT osv (ett kort rasslade med en knäck på slutet). Ljudet följer hjulets rotation men hörs inte då jag hissar upp bilen och snurrar hjulet. Det är inget större glapp när jag fattar hjulet klockan 12 och sex. Har även testat att hissa upp bakvagnen, lagt i växel och kört i olika växlar med bakhjulen snurrandes utan att höra något onormalt. Tror ni att det är hjullaget fram frö kan ge detta ljud eller vad kan jag kolla innan jag byter? Tacksam för tips! | |
| Den har rullat drygt 29 000 mil. | |
|
Hissa upp högerfram, snurra på däcket för hand, lägg ett finger på fjädern. Om du känner vibrationer kan det vara ett tecken på att hjullagret är dåligt. |
|
|
Problemet med ljudet verkar vara löst. Skulle plocka bort hjul och bromsok för att se hur ljudet förändrades när jag upptäckte att hjulbultarna satt rätt löst. Spände dessa körde en sväng och ljudet försvann. Tyckte väl att det inte lät som ett lager :0) Jag har satt fast hjulbultarna med kort skaft för att inte överspänna dem. Pratade med en bärgare som sa att många spände så hårt att bultar gick av när de körde. Tänkte att jag inte skulle drabbas av det. Var tydligen för försiktig så att uppstod andra faror. From idag tar jag till långa skaftet tills det knirkar i metallen. Man lär så länga man lever! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.