AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
7.604

Begår Netbil lagbrott?

16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Auktionsfirman Netbil klassificerar systematiskt bilar som är importerade eller har gått mer än 10.000 mil som reparationsobjekt och hävdar att inga garantier eller reklamationsrätter finns. Någon som vet om det överhuvudtaget är lagligt? Bilarna är fullt fungerande och liknar absolut inte det som säljs som "reparationsobjekt" av andra handlare.

Se exempelvis Länk men det finns massor exempel varje vecka.

-------
//Lövet
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Intressant, man hänvisar till att den är ett "renoveringsobjekt" pga att den är importerad. Finns ju uppenbarligen dokumentation då det finns bilder på servicebok som är stämplad på auktoriserad SAAB-verkstad i Frankfurt. Annat vore ju om det vore en tio år gammal bil utan styrkande handlingar.

Mot en bilfirma har man alltid reklamationsrätt, om de nu inte friskrivit sig genom en varudeklaration med anmärkningar och gjort upp priset utifrån den. Det finns inte heller i detta fallet...

Var och varannan bilfirma och bilsäljare har skitdålig koll på vad de har för ansvar rent juridiskt. Det finns en anledning till att man ofta liknar bilhandlare med hästhandlare...

MVH Christofer
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Att man får sälja reparationsobjekt utan garanti såvida det framkommer före köp är väl egentligen ok antar jag?
Men att klassa fullt fungerande bilar som reparationsobjekt för att slippa garanti? Nej, det här känns inte rimligt.

-------
//Lövet
Visa användare
63
royal blue
750 ial -88
525e61 touring
konstigt ser man lite till höger finns rostskyddsgaranti + netbilsgaranti
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Här är Netbilsgarantin Länk Hur står sig den?
32ProPro-medlem
2.449
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Konsumentmakt och marknadsekonomi kommer i alla fall på sikt att visa om detta är ekonomiskt bärkraftigt (såvida inte ev juridik sätter P i förväg).
Är bilarna så pass mycket billigare att köpare vågar ta risken att köpa från firma utan garanti (typ som privatköp -är priserna så mycket lägre som vid privat köp?) eller kommer missnöjda kunder att spy sin galla över firman i internetforum (om t ex här) så kommer ju firman att gå omkull för eller senare.
Vi konsumenter kan rösta med fötterna - antingen köper vi där på deras villkor eller gör vi det inte.
Sen får vi se om någon jurist finner det olagligt - men säljer man det tydligt som repobjekt så är det ju inte falsk marknadsföring men det luktar lite ruttet i min näsa.
Vill man köpa beg privat kan man, om man som jag inte är så haj på bilmotorer, låta BMW göra ett utökat test med protokoll - kostade min 800 kr hos minmärkesverkstad för några år sedan och de hittade några prutpunkter jag inte funnit själv och jag prutade ner bilen mer än 800 med dessa argument så det var väl investerade pengar. BMWverkstaden gjorde ett noggrannt jobb, då de ju vet att jag troligen återkommer för att få felen åtgärdade hos dem, så de vädrar ju sålda verkstadstimmar.

/Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Har fördjupat mig lite i detta:

Enligt Motormännen gäller detta:

"En bil som har eller brister vad gäller trafiksäkerheten får säljas som reparations-/renoveringsobjekt eller skrotbil om detta tydligt framgår av köpekontraktet. Om bilen har brister vad gäller trafiksäkerheten får den inte köras utan ska transporteras från platsen."

Att Netbil säljer fullt fungerande bilar som reparationsobjekt enbart för att de är importerade eller har hög mätarställning ser jag inte som förenligt med ovan. Alltså borde samtliga reklamationsrättigheter gälla.

Misstänker dock att detta inte sätts på sin spets förrän någon stämmer Netbil i tingsrätt.

Kanske blir jag först? ;-)

-------
//Lövet
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Lite finns det att gå på Länk men jag tror du först hamnar i ARN och därefter får dra ärendet vidare. En myndig kontakt med MRf borde resultera i något. Rättsskyddsförsäkingen kan säkert nyttjas i bilens försäkring om tvist finnes och Svenskbilgaranti det är väl lika smart som att köra en motor utan olja eller någe:)

Här borde både nybils, rostskyddsgaranti samt vagnskade gälla men det kan vara felifyllt. Länk

Mvh
Asken
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.