|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Min ac är inget vidare. Förmodligen dags för gaspåfyllning? Vart kan man göra detta? Går det på de bemannade mackarna kanske? Kostnad? Eller kan man fixa detta själv? BMW 325iA 2005 | |
|
Vet inte 100% svar på din fråga, men en väns Ac strulade precis på en Passat. Här nere åt Landskrona hållet fixade han det på en mindre mek verkstad. De prov tryckte och sedan fyllde den för 800:-. Om det är bra pris eller ej har jag ingen aning om. Tror alla fall inte mackarna kan hjälpa dig. Du får nog fråga runt på någon verkstad. |
|
|
Det finns en anledning gasen kom ut.. Ska vara helt slutet system. 1. Hitta läcka först. 2. Täta/laga läcka 3. Vacuumsug systemet, 4. Fyll på med rätt gas. |
|
|
Kan berätta att detta väckte liv i ACn på min gamla Saab 9-3 från 1999 som bara gav sval men inte kall luft. 5 minuters arbete. Miljövänligt. Kostnad c:a 350 kr EnviroSafe Länk Klockrent för en gammal bil. Läcker det ut så fyll bara lite mer nästa säsong. |
|
|
En riktig ac-service med trycktestning, vacuumsugning/tömning av gas och olja, samt påfyllning av ny gas och ny olja plus spårmedel, kostar under tusenlappen hos en ackrediterad ac-firma. Jag har gjort ac-service på tre bilar, en på en toytotaverkstad och två (varav ena svärmoderns bil) hos Vianor, har för mig att alla gångerna har det kostat 995 kr. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Marw007: Att gasen läcker ut med tiden är inget konstigt, inget AC-system i en bil är helt tätt. Kommer alltid finnas ett visst genomsläpp genom packningar som man får tåla. Speciellt för bilar som står avställda under vintrarna... Självklart kan det också vara en större läcka eller något elfel, men jag ville bara poängtera att så inte alltid är fallet. |
|
|
Systemet ska vara tätt från fabrik, precis som din vätskekylning till motor. Att det läcker med tiden kan vara flera saker. Håll i kondensor, rostigt rör, och som du säger kass packning etc. Har man tur kan det hålla ett tag, men något ligger till orsak att gasen försvann.. |
|
|
Den har blivit lite sämre med tiden. Tror inget gjorts med min ac sedan bilen var ny så det är nog rimligt att den inte ger 100% effekt. Blir intressant att se vad ac-gubbarna säger... |
|
|
Ac:n håller inte gastätt för evigt , det är mer regel än undantag att man måste fylla på efter ett antal år. |
|
| Fler som testat Ulfis tips? | |
| Japp, jag har testat envirosafe och det funkar alldeles utmärkt. Sen får ju en del panik om man fyller med såna produkter men det är ju en helt annan sak. =) | |
| Det där kittet som Ulfis nämner står "ersätter R134a och R12 i alla bilar". Det är alltså inte R134 gas i flaskan? Vad händer om man fortfarande har R134 i systemet är min fråga? | |
|
Blanda olika gaser under högt tryck och sedan köra omkring med en 60L bensintank några meter därifrån? Mitt liv är dyrare än de få hundralapparna man sparar på gör det självkit men var och en gör sin riskbedömning. Jag får också fylla på mina bilars AC med några års mellanrum men de hittar inte hålen vid läcksäkning för de är så små så det är en del av driftskostanden ser jag det som - ungefär som att byta däck. Jag fyller på ackrediterad firma - meknomen är prisvärdast i min närhet när det gäller ACfyllning. /Patrik, fattig AC-fegis :-) /Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096 |
|
|
Jag bråkar inte heller med ac:n utan fyller på hos dom som kan detta och arbetar med det. Har sån tur att min förra granne håller på med detta så har jag tur så har han tagit hem gas till min andra bil idag. |
|
|
Jag betalade 500:- för påfyllning och läcksökning på AC-firma i Partille. BMW CS #5206 |
|
|
Håller inte riktigt med om att ingen AC är läckfri, min gamla 323:a var 12 år gammal och hade gått 40000 mil när jag sålde den, hade aldrig problem med AC:n. men det är kanske undantaget som bekräftar regeln. BMW CS #5206 |
|
| Länk | |
| Hoppas de här gör-det-själv-grejerna är bra och får fäste på marknaden. De gånger jag har fått offert på ac-jobb så har det varit löjliga priser, troligen hålls de uppe av att det krävs ackreditering och att de därför kan ta i princip vilket pris de vill. | |
| 325cabrio: Jag tror inte att något sprängs eller så :) Men det kan fortfarande vara dåligt för AC systemet så att andra komponenter tar skada. En havererad kompressor eller fukt i systemet osv. | |
|
@C.Douglas: Du sa det själv: Vi icke ackrediterade TROR inte det ska hända något - de krediterade VET hur man ska göra för att inget ska hända. Men var och en väljer sin risknivå själv och jag är feg&fattig men gillar vad min kollega brukar säga "Jag har inte råd att köpa dålig kvalite, får köper jag billigt så får jag bara köpa en ny när det går sönder för snabbt!" /Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096 |
|
|
325cabrio: väl valda ord! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.