|
|
|
|---|---|
|
Hej! Skall välja ny tjänstebil, och äntligen får vi nu välja BMW. Efter att haft bmw privat förut, så är jag glad att nu få tillbaka bmw igen. Men, vi måste ha miljöbil, och det är 3 serien jag får välja på. Som det står i vår bilpolicy nu, så är det 318d Touring, och 318d GT vi får välja. MEN, jag kör mycket, och haft automatlåda några år nu, så vill jag gärna fortsätta med det. Det går bra på 318d Touring, men inte på 318d GT tyvärr, men, GTn är bra mycket större, vilket hade passat oss bra, då vi har småbarn. Vet någon om där är kanske någon BMW 320d GT Efficient Dynamics på gång kanske, som finns på vanliga Touringen? Den är klassad på 112g, och då kanske tom GTn hade gått in på det. Drömmen hade varit 3 seriet GT med automatlåda nämligen :) | |
Verdi |
Förstår inte. Du packar ju mycket mer i en touring än i GT:n. |
| Baksätet är större i GT än touring, är säkert det TS menar. | |
|
318d är inte en miljöbil? Länk Enligt kalkylen där måste den ha utsläpp lägre än 103g/km, den har 119g/km. |
|
| Det stämmer Hubbe, 318D är ingen miljöbil...tyvärr får jag väl säga. | |
| En del företag håller kvar vid den gamla miljögränsen på 120g/km. | |
|
Hej! Ok, ja, vårt företag håller kvar vid 120g i dagsläget iallafall. Och ja, GTn är bra mycket större i baksätet än Touringen, vilket gör att det är mycket lättare att bakåtvänd bilbarnstol i den. Tyckte nog att bagaget också var lite större, men dock inte så stor skillnad, utan det var framförallt baksätet som skiljer. Men, alltså ingen 320d Efficient till GTn inom snar framtid? |
|
|
GT´n går mycket mjukare på vägen än sedan/touring. Kör du mycket landsväg och lite i stan så ta en manuell GT. Jag är inte så förtjust i servotronic, tycker det blir lite som att ratta en gammal jänkare. Tappar körkänsla. Går lite för lätt för min smak, skulle behöva programmera om för att få tillbaka lite motstånd. Så testa och bilda dig en egen uppfattning. |
|
| Menar du att det är olika chassi/fjädring på GTn jämfört med de andra? | |
|
Nja olika vet jag inte men bottenplattan är ju från kinamodellen (längre) så därför går den mjukare. Jämför så kommer du känna skillnaden själv. Kort hjulbas ger en struttigare gång medan en lång hjulbas ger en lugnare gång. |
|
Verdi |
Ja, eller spänstig vs sävlig. ;-) |
|
GTn är också högre än vanliga 3-serien. Riktigt bekväm om du frågar mig. Efter att ha åkt 5- och 3-serie bilar med m-chassi under många år valde vi en mer komfortinriktad variant den här gången. Trots att vi har M-paket känns den betydligt mjukare än vår förra 325i E91 (som också hade m-chassi). "BMW six appeal" |
|
|
Ja, GTn verkar vara riktigt kanon. Det är just därför jag vill ha en sådan, MEN med automatlåda, vilket som sagt inte verkar gå in som miljöbil. Med min vanliga otur så gissar jag på att direkt jag lagt en beställning på en ny bil, så lär de väl släppa en GT med automatlåda som miljöbil... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.