|
|
|
|---|---|
|
Hej Farsan har problem med sin 525 e39 -01/-02? Först började den gå dåligt och motorlampan tändes. Han förde den till en lokal verkstad som läste felkoder och konstaterade missfire på 3:ans cylinder, tändspolen byttes (begangnad) och alla stift. Men efter två dagar samma sak. Jag läste av felkoder igår med carsoft, och fick följande felkoder: - 190 EVAP -Reed Switch Open or Voltage Post Cat Bank 1 (MS43) - 243 Misfire Cyl 6 6ans stift såg hel normalt ut. 3ans som tidigare haft problem var på vitare sidan. Men i 5ans och 6ans tändstiftsbrunn fanns lite olja. Bytte plats på 6ans och 2ans tändspole. Nollade felkoderna och ut och köra lite igen, gick bra först (några km) men efter en stund så började den tveka lite och till sist så försvann en cylinder(antar jag) och motorlampan tändes. Läste felkodena på nytt: - 168 Pedal Position Sensor Pot Supply 1 or MAP Cooling Thermostat Jammed (MS43) - 242 Misfire Cyl 5 Inget synligt fel på 5ans tändspole och stift. Klockan började bli mycket.. men före jag åkte hem så drog jag ut luftmassemätaren och sa att han skulle prova köra nästa dag utan den. Antog om den funkar utan problem då så skulle den vara den felade delen, men jag är tveksam att den skulle orsaka tändningsproblem. Har någon nån bra ide vad som kan vara fel? Kan det var bränslepumpen som hålle på att ge upp? Eller löskontakt i spridar eller tändkretsen? Den har bosch tändspolar och ngk stift, alltså det som anses som bästa. /// Kristian | |
|
Han var till lokala verkstaden och läste av felkoder igen; misfire på på cyliner 5 och 6 (jag hade inte nollat felkoden från 5ans misfire). Men ingen motorlampa hade tänds. Och inte tyckte han att den hade gått dålig heller Idag läste jag av koderna på nytt. - 81 theft warning system signal Tror att förklaringen i carsoft är fel. Hittade den här förklaringen på 81 på nätet "MSR Signal -Active too Long" vad är MSR? Eller har någon en bättre förklaring? |
|
|
Han har kört en vecka nu utan luftmassamätaren och den har fungerat bra men som väntat lite högre förbrukning. Så kanske det är den som börjar bli dålig. Men farthållaren har slutat fungera, det kan väl inte ha något att göra med motorproblemen? Antar att det är ett helt annat fel. Han börjar tröttna rejält på bilen nu, pratar om att byta till en Skonda Superb! /// Kristian |
|
|
Hej Jag råkade ut för samma problem med min 525 2002. Så småningom visade det sig vara vatten i bromsservot! Jag upptäckte det efter att servot frös på vintern. Efter byte av servot så gick det längre och längre mellan misständningarna och till slut försvann de helt utan byte av tändstift eller annat. Något långsökt, men jag hade nog aldrig kommit på det om inte bromsservot frusit. Hur vattnet kom dit har jag ingen aning om. Om allt annat är uteslutet så kan det ju vara värt att kolla. WP |
|
|
Bromsservot var en konstig orsak!? Men tack för tipset. Han har kört några veckor utan luftmassamätaren, inga problem, ingen motorlampa! Förra helgen provade han sätta tillbaka kontakten till mätaren, han hann inte köra långt före bilen började gå dåligt och motorlampan tändes. Så det verkar nog vara luftmassamätaren! Men nu har vajern till motorhuven gått av! BMW står nog väldigt lågt i kurs för farsan nu :) /// Kristian |
|
|
Tänkte berätta lite hur det gick: Farsan bytte in bilen hösten2014 mot en e61. När han sa hur lite han hade fått för gammla bilen dagen efter, så sa jag att jag gärna köpt den för det priset. Ringde till bilfirman och frågade om det var möjligt att köpa tillbaka bilen, och det gick bra jag fick köpa den för samma summa som han hade fått för den. Grattis! då hade man en till e39 i tveksamt skick! Hösten2014: - Gjorde en WD40 behandling och bytte olja - tvättade lmm - spridarrengöring - nytt luftfilter - tejpade en vakumläcka på ena insugsbälgen = Den blev körbar! Våren2015: Bytte vanos tätningarna = Gick ännu bättre! Men sen började den gå sämre på nytt. Igår: - Bytte båda insugsbälgarna (den tejpade hade spruckit på ett nytt ställe) - nytt bränsle filter - tvättade lmm = nu tycker jag att den går så bra den kan för att vara en gammal bil! /// Kristian |
|
|
Tänkte berätta lite hur det gick: Farsan bytte in bilen hösten2014 mot en e61. När han sa hur lite han hade fått för gammla bilen dagen efter, så sa jag att jag gärna köpt den för det priset. Ringde till bilfirman och frågade om det var möjligt att köpa tillbaka bilen, och det gick bra jag fick köpa den för samma summa som han hade fått för den. Grattis! då hade man en till e39 i tveksamt skick! Hösten2014: - Gjorde en WD40 behandling och bytte olja - tvättade lmm - spridarrengöring - nytt luftfilter - tejpade en vakumläcka på ena insugsbälgen = Den blev körbar! Våren2015: Bytte vanos tätningarna = Gick ännu bättre! Men sen började den gå sämre på nytt. Igår: - Bytte båda insugsbälgarna (den tejpade hade spruckit på ett nytt ställe) - nytt bränsle filter - tvättade lmm = nu tycker jag att den går så bra den kan för att vara en gammal bil! /// Kristian |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.