AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.695

Läckande kylare E39 528

Ki
83
Kimme_94
320i E36
Hej! behöver hjälp!

kom nyss hem från en fisketur med polarna. och bmwn står kvar där vi fiskade. förklarar lite snabbt.

I två dagar så har bilen sagt att jag ska kolla kylarnivån, samt att det har vart lite vatten under bilen när den stått..
Fyllde på i morse och kört under dagen, men väl i kväll när jag kom till fisket så tokläcker den vatten sista 30 metrarna. tömmer helt ut vattnet. ( jag tröck på lite dom sista hundra metrarna..)

Stänger av motorn och öppnar huven och har en kompis som kollar när jag startar! väl när bilen är igång märker jag att de pyser/kommer vatten från det inringade stället på bilden, i sidan på kylaren liksom. ser ut som att det är något som går att dela och ev byta en packning? vet någon?
Länk

Tar gärna emot tips på vad ni tror kan ha hänt, samt tips på hur man plockar bort kylaren om den ska bytas..

Läggdags nu. hämtar hem bilen i morgon fm och börjar riva!

Visa användare
940
bmwe392001
E39 520iM -01 (M54B22) Orientblau Metallic

F36 420xD -16 (N47D20)
Sparkling Brown Metallic
Hela måste bytas. Jag köpte min på www.schmiedmann.se eller så kan du kolla på ebay.de. Fläkten måste av och då kan man dra upp den tillsammans med den svarta kåpan som täcker kylaren. Det sitter lite slangar och plastclips på kåpan men sedan är det ny kylarvätska samt ordentlig luftning som gäller.
Ki
83
Kimme_94
320i E36
Okej..

Om det visar sig att läckaget inte är så stort. Kan det funka att hälla i sån här kylarlagning.

Sämsta skiten som finns. Jag vet. Men, bilen ska säljas om en månad.. och att lägga ut massa på den känns bara dumt..
Ingen ide att hälla i det kommer inte bli tätt.
Visa användare
940
bmwe392001
E39 520iM -01 (M54B22) Orientblau Metallic

F36 420xD -16 (N47D20)
Sparkling Brown Metallic
Jag brukar alltid ta den billigaste vägen dvs göra rätt från början. Sälj den med argumentet ny kylare så får du en del av kostnaden tillbaka.
Ba
328
Basilika
E39 530im
Kylargavlarna är av plast och slits ut med åren, vilket är vanligast vis kylarläckage på dessa bilar. Men är det själva kylarflänsarna (som du enl bild ringade in) det trycker ut vätskan? En ny kylare på nätet går på ca tusenlappen och tar inte många timmar att byta (och du är händig). Tror dessutom att det blir lättare att sälja bilen med nybytt kylare. Glöm tätningarna som du tänker peta i. De funkar inte (eller väldigt temporärt)!

(Har en splitterny kylare som passar din bil om du är intresserad?)
Ki
83
Kimme_94
320i E36
Tack för svar!

Tänkte komma billigt undan så det blir nog en frän bildelsbasen! Men tack iallafall.
Visa användare
1.122
åströmarn
325 touring -06 e91
535d touring -05 e61
528 sedan -84 e28
Volvo v70 2.4d -08
Husaberg FE 450 -11
Kolla på bildelaronline24.se
En ny till en manuell kostar 670 kr inte värt att köpa begagnat

Mvh
Al
1.392
Alpinabiturbo
i4 M50 -23
E38 740ia -97
E28 535i -87

Köp en ny. Ingen idé att köpa en begagnad.
Hur snål får man vara ;)
En beggad kommer säkert kosta lika mycket som en ny.
Ki
83
Kimme_94
320i E36
Köper ny. Finns lite olika märkte jag.. en länk skulle sitta fint då jag knappt hinner leta själv..
Vart hittar man en ny för 670 kr
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.