|
|
|
|---|---|
|
Jag har kommit fram till att jag ska införskaffa en E61 och min vana trogen börjar jag gräva ner mig allt för mycket i detaljer innan jag bestämmer mig för något, men om det är nånstans man ska gräva ner sig i detaljer så är det väl i ett forum som detta :-) Till att börja med: Jag kommer att serva och meka själv, så långt det går. Inte bara för att jag är snål utan också för att jag tycker det är en trevlig syssla. Jag ska kunna konvertera den till E85. Jag vill ha en så låg totalkostnad som möjligt. Jag räknar på att jag kommer ha den i sex år och köra ca 1500 mil/år. Det kommer att vara den enda bilen till en familj på två vuxna och två små barn i bilstolsålder. Ingen av oss bilpendlar utan bilen används till diverse vardagstransport + en hel del lite längre resor med hela familjen plus bagage på motorväg. Om man kollar på bensinsexor så finns E61 med M54, N52 och N53-motorer. Jag har kommit fram till att N53 kan ställa till problem vad gäller E85-konvertering pga direktinsprutningen. Verkar svårt att hitta info om det här dock, någon som har erfarenhet av etanolkonvertering av någon av dessa motorer? Det lutar då åt N52 pga ganska mycket lägre förbrukning än M54 och då hamnar man på 523i, 525i eller 530i från 2005-2007. Jag är mer intresserad av komfort än prestanda och utseende och kosmetiskt skick är sekundärt. Sportchassi undviker jag gärna om det innebär sämre komfort, innebär det att jag ska undvika M-paketet? Vad gäller utrustning så är detta högt prioriterat: - Elstolar med minne - Helskinn (barnvänligt) - Drag - Takräcke - Motor- och kupevärmare - Nyckelavstängning av passagerarairbag - Isofix fram Panoramatak skulle ocksa varit himla trevligt, likaså adaptiv farthållare. Vad gäller avstängning av airbag så verkar det vara en vetenskap i sig om det går att göra i efterhand och hur dyrt det isf blir och om det går att montera nyckelavstängning, nån som vet vad som gäller på dessa årsmodeller? Är det enkelt att eftermontera motorvärmare ifall det saknas? Isofix fram, går det att montera på alla stolstyper? Kostnad? Det verkar som att innan LCI så var automaterna törstigare än de manuella, därför skulle manuell vara att föredra. Hur är det med livslängd på automatlådorna, hur är det med risk för dyra reparationer på automatlåda om man skulle köpa en sån med många mil? Hur är det med elstolar med minne och många mil, brukar de vara tillförlitliga? Att hitta ett sånt här ex på Blocket kanske är en utopi, så jag får kanske kompromissa en del. Privatimport från Tyskland av en E61 2005-07: för och emot? Jag antar att det inte är nån ide ekonomiskt sett att importera en bil för 80-140k med tanke på omkostnader? Men å andra sidan kanske det är ett bra alternativ om man vill hitta en fin långmilare med mycket utrustning? | |
|
Vad jag har förstått ingår ISOFIX i framsätet om bilen har avstängningsbar krockkudde från fabrik. Som du själv skriver är det en ganska svår sak att montera in detta i efterhand. Jag skulle gissa att hela passagerarstolen behöver bytas om du ska få ISOFIX på den. Jag har själv en E61 LCI och har konstaterat att det är galet dyrt/komplicerat att eftermontera någonting överhuvud taget, undantaget dragkrok och motorvärmare. Mitt råd skulle därför var att satsa på att hitta en bil som har just den utrustningen du vill ha och inte försöka lösa det i efterhand (undantaget krok och motorvärmare då). Beträffande privatimport så har du svarat på din egen fråga :) Mer utbud = kostnadsbesparingen på den prisnivån äts upp av dina kostnader att hämta hem den. Låter spännande med E85-konvertering! Vad är syftet, sitter du på en etanolfarm hemma? :) |
|
|
När jag frågade min BMW-handlare om att koppla bort/stänga av airbag så vara svaret att från 06 (de har startknapp istället för traditionell nyckel) så är enda alternativet att eftermontera nyckelavstäning vilket kostade 8-10.000. Isofix i framstolen ingår då inte. För 05:or så visste han inte vad som gällde men det är ju möjligt att på dessa går det att koppla ur airbagen på samma sätt som i E39 vilket då brukar gå på 1000-1500 för varje gång den ska avaktiveras/aktiveras. Den jag köpte hade ingen nyckelavstäning men jag valde att ha dottern bak då det inte var så lång tid kvar tills hon kunde börja sitta framåtvänd. Prioriterar du komfort så skippa M-sportpaketet vilket också gör att du sparar 20-30' i inköpskostnad. ___ //Ulf |
|
|
Nej jag har ingen etanolfarm :-) Det är främst av miljöskäl, men med tanke på att E85 också är billigare så tycker jag det är konstigt att inte fler väljer E85. Med dagens priser är E85 ca 2,50 kr/mil billigare på en sån här bil. Konvertering är enkelt och E60/E61 har ju funnits ett tag så jag tycker att någon mer än jag borde ha tänkt tanken. Jag började kolla lite i mobile.de och där finns nu ca 4 900 st E61 till salu om jag räknar rätt. Om man begränsar urvalet till de med N52-motor, manuell låda, panoramatak och stolar med minne så återstår en: Länk Ca 1 på 5000 alltså, så jag får nog ändra mina kriterier lite. |
|
| Mm, mycket utrustning brukar också vara likställt med automatlåda | |
|
Vågar du köra E85? Har för mig att jag har läst mycket om att det är problem med E85 då motorn inte verkar smörjas ordentligt som i sin tur ger större risk för motorhaveri. Googla på "E85 eller bensin" så ser du vad jag menar. /mården |
|
|
Miljövinsterna med E85 är kraftigt överdrivna. Totalnedsmutsningen med ökad förbrukning, transporter, tätare oljebyten och avbränning av sockerrörsfält är likvärdig om inte värre än bensin. Lägg där till de usla arbetsförhållanden som arbetarna i odlingsländerna måste utstå så finns inte mkt som pratar för etanolen. Vilket märks på nybilsförsäljningen. Välj en diesel med partikelfilter om du vill ha låg kostnad och ett hyggligt miljösamvete. |
|
|
mården: Jag är ingen expert på området men jag kollade upp det när jag köpte förra bilen och jag tror konsensus är att det kan vara ide att byta bränslefilter i samband med att man går över från bensin till E85, och det kan också vara motiverat med tätare intervall för oljebyte pga skillnader mellan bensin och E85. Jag tror att generellt finns det inga större anledningar att tro att motorn skulle må sämre av E85 än bensin, men det hade ju varit intressant att veta om någon har provat och har någon erfarenhet av just den här motortypen, för en liten risk är det förstås. Jag kör nu en Toyota Avensis -99 som har gått på E85 i 5 000 mil med normalt oljebytesintervall utan bekymmer. Nu är den värd ungefär lika mycket som en vanlig service på en BMW-verkstad så det är ju ingen större ekonomisk risk :-) Om jag byter upp mig så blir det lite mer pengar men en äldre E61 behöver ju inte vara så dyr den heller, och man äventyrar inga garantier eller försäkringar som gäller motorfel eftersom det inte finns några. Hubbe325: Tack för input. Jag inser att det är en komplex fråga men mitt val faller ändå på E85 ist för diesel, i väntan på att el blir ett mer tillgängligt alternativ. |
|
|
skfp - Är lite nyfiken på detta..vad säger bilbesiktningen om man konverterar om en nyare bil ? Att köpa en hybrid (bensin - E85) är ju en sak, men att konvertera själv skriker dom inte rätt ut att man har mixtrat med motorn ? |
|
| Jag har inte hört talats om att någon har haft problem med besiktning. Jag tror inte det finns någon anledning till att avgasvärdena skulle bli sämre. Men jag vet inte exakt vad som gäller rent lagtekniskt. Det påverkar inte effekten nämnvärt. Jag tror det finns särskilda bestämmelser för just efterkonvertering, nån annan kanske kan detaljerna? | |
|
Vi har varit till några handlare och klämt och provat lite och kommit fram till att en E61 skulle nog passa oss bra. Jag har också kommit fram till att jag gillar panoramataket men det är precis på gränsen att jag med mina 186 cm får plats i baksätet utan att böja huvudet vilket är lite synd men jag tror det funkar. Utan panorama finns det några centimeter till och då är det lugnt. Det finns några 530XI på blocket just nu med ungefär den utrustning jag letar efter (främst stolar med minne, panoramatak och N52-motorn): Länk Länk Länk Förbrukning, skatt och försäkring drar iväg mer än jag skulle vilja med x-drive och den motorn, men å andra sidan ser jag fyrhjulsdrift som ett plus också. Vad tror ni om en 530XI som gått 22 000 mil? Sliten lack och inredning ser jag inte som jätteproblem, eller om jag behöver åtgärda hjullager, upphängningsbussningar, bromsar och liknande saker som jag kan göra själv till rimlig kostnad, värre är det med risk för problem med motor/växellåda, diverse el och sensorproblem och liknande. Andrahandsvärde bryr jag mig inte så mycket om, planen är att äga den minst fem år/7500 mil. Vad tror ni, är det mycket större risk för dyra reparationer med 22 000 mil på mätaren än med 9 000 mil på mätaren, förutsatt att service är skött såklart? |
|
|
Motor och växellåda håller mycket hög kvalitet. Är bilen servad som den ska är 22.000 mil ingenting. Men prisskillnaden mellan 9000 milaren och 22000 milaren är enligt mig på tok för liten! Den borde kosta under 100k. Den gröna känns som den bäst prissatta av de tre. ------- //Lövet |
|
| Tack för input. Håller med om prisskillnaden. Båda de andra två är faktiskt gröna, den mörkgröna har M-sportpaket och HUD och lite färre mil, den ljusgröna har å andra sidan komfortstolar. | |
|
Bil2 kanske heter "grön" men jag skulle mer vilja kalla den beige. Nån har säkert koll på exakt färgkod. ------- //Lövet |
|
|
Så där ja, nu är jag BMW-ägare! Det blev långmilaren, en 530xi med 22 000 mil och spec enligt nedan. Priset blev 102 500 SEK vilket är i nivå med värderingen från bilpriser.se. Jag bedömde skicket utvändigt och invändigt med tanke på milen som OK men inte mer, men jag slog till ändå för jag tror det är svårt att hitta ett exemplar som bättre matchar det jag är ute efter: komfortstolar, panoramatak, ej sportchassi, pre lci, isofix och nyckelavstängning, PDC osv. Motor- och kupevärmare får jag eftermontera. Blåtand och adaptiv farthållare saknar jag men kan leva utan. Det senare vet jag inte ens om det fanns innan LCI, det är nog iaf sällsynt. Gillade även färgvalen, silvergrå metallic, inte riktigt lika snyggt som de mörka metalliclackerna men praktiskt för mina ändamål, kombinerat med grått läder och titanium dark interiörlister gav ett sobert intryck. Föredrar det framför svart läder och tex ljusa lister eller trä som är vanligt. Gasdämparna till bakluckan var trötta, ska kolla om de går att byta till rimlig kostnad. Mycket vindljud i takluckan men jag räknar med att det är standardfelet att listerna behöver bytas. Glasen i backspeglarna är också dåliga. Type code NN71 Type 530XI (EUR) E series E61 () Series 5 Type TOUR Steering LL Doors 5 Engine N52 Displacement 3.00 Power 190 Drive ALLR Transmission AUT Colour SILBERGRAU METALLIC (A08) Upholstery LEDER DAKOTA/GRAU 60 (LCAD) Prod.date 2006-10-20 S1CAA SELEKTION COP RELEVANTER FAHRZEUGE Selection of COP relevant vehicles S203A ALLRADSYSTEM 4-wheel drive S205A AUTOMATIC GETRIEBE Automatic transmission S235A ANHAENGERKUPPLUNG,KOPF ABNEHMBAR Towing hitch, detachable S302A ALARMANLAGE Alarm system S386A DACHRELING Roof railing S402A PANORAMA GLASDACH Electric panoramic roof S428A WARNDREIECK Warning triangle and first aid kit S442A GETRAENKEHALTER Cup holder S456A KOMFORTSITZE ELEKTRISCH VERSTELLBAR Comfort seat with memory S464A SKISACK Ski bag S470A KINDERSITZBEFESTIGUNG ISOFIX Isofix-System S494A SITZHEIZUNG FUER FAHRER/BEIFAHRER Seat heating driver/passenger S502A SCHEINWERFER-WASCHANLAGE Headlight cleaning system S508A PARK DISTANCE CONTROL (PDC) Park Distance Control (PDC) S522A XENON-LICHT Xenon Light S534A KLIMAAUTOMATIK Automatic air conditioning S540A GESCHWINDIGKEITSREGELUNG Cruise control S676A HIFI LAUTSPRECHERSYSTEM HiFi speaker system S698A AREA-CODE 2 Area-Code 2 for DVD S710A M LEDERLENKRAD M leather steering wheel S842A KALTLAND-AUSFUEHRUNG Cold-climate version S850A ZUSAETZL. TANKFUELLUNG EXPORT Additional Export tank filling S863A SERVICE KONTAKT-FLYER EUROPA Retailer Directory Europe S877A UEBERKREUZBEDIENUNG ENTFALL Delete cross-pattern operation S885A SCHWEDISCH / BORDLITERATUR On-board vehicle literature Swedish S896A TAGFAHRLICHTSCHALTUNG Daytime driving light switch S8SAA LAENDERSPEZ. NAVI.-FREISCHALTUNG Navigation access request,country-spec. S8SPA COP STEUERUNG Control unit COP S9AAA AUSSENHAUTSCHUTZ Outer skin protection S2R1A LM RAEDER STERNSPEICHE 138 BMW light alloy wheel, spider spoke 138 S4ALA INTERIEURLEISTEN TITAN DUNKEL Interior trim finishers Titanium dark S548A KILOMETERTACHO Kilometer-calibrated speedometer S851A SPRACHVERSION DEUTSCH Language version German |
|
|
Grattis! Att du blir nöjd är det viktigaste. ------- //Lövet |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.