|
|
|
|---|---|
|
Nu har besiktningen slagit ner då bilen gungar som ett skepp. Säger inte emot, dämparna är totalt avverkade. Skulle montera bort fjäderbenet, byta styrled och dämpare då båda har gjort sitt. Problemet är att fjäderbenet inte vill ramla ner så jag kan vinkla ut det för att byta dämparen. Vet att de går att lossa benet lite så de sjunker ner tillräckligt för att tilta ut det och byta dämpare UTAN att lossa det helt. Frågan jag har är om någon vet exakt vad som behöver lossas för att kunna vinkla ut fjäderbenet? | |
![]() 712 E38 750iL -00
individual F02 760Li -15 individual E36 323Ti -99 individual |
Ta ut hela och byt samtidigt fjäderbenslagringen. Var det 10tusen mil sen du bytte hjullager är det lika bra att byta när du håller på. Jag tycker delarna är oförskämt billiga på eBay. Leta efter Meyle eller Lemförder så får du bra grejer. Själv väljer jag Meyle HD så långt det går. |
|
Fjäderbenslagringen är ganska ny (1000mil) och hjullagren rullar tyst och hur bra som helst så tänkte skippa de då jag pluggar och pengarna/tiden är minimum. Dock vill jag som du rekommenderade ha bra kvalitet när man väl byter därför endast fjäder och styrled nu. Vart original så priset drog iväg... Men måste man lossa båda länkarmarna för att bara vinkla ut fjäderbenet? Ska hem och försöka om nån timma så tidsförkortande tips mottages tacksamt. |
|
|
Det enklaste är kanske ändå är att lossa de tre bultarna i underkanten på fjäderbenet så det blir helt löst? Alternativt lyfta upp hela framänden så båda framhjulen hänger ner, då motarbetar inte krängningshämaren nedböjningen av bärarmarna. /Mats J |
|
| Nu står bilen på pallbockar så krängningshämaren är enkel. Ska se hur hårt de 3skruvarna sitter. Kommer bli mycket svära för allt verkar vara lagomt rostigt att skruva på. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.