AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.652

Skillnad på dämpare e34?

ro
80
robinostrom
Bmw e34
sedan 525i -94
1 Länk

2 Länk

Var är skillnaden på dom? båda ska tydligen passa min e35..?
Någon med erfarenhet av dessa dämpare, håller dom?
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Ingen skillnad, det är samma.

Eftersom du undrar vad som är skillnaden mellan dem, vad är det du har sett som fick dig att undra och ställa frågan?

Annars uppger ju en av säljarna TA Technix's produktnummer (EVOBM063), du kan ju alltid dubbelkolla med den andra säljaren att det är denna produkt som han säljer.

Här har du produkten hos TA Technix
Länk
Länk

Detta kit har ju M14 gänga med 16 mm diameter kolv. Vilket vad jag förstår är vad som passar din bil, se andra figuren nedan (ab 8/90, ab 525i)
Länk

Jag är själv i stort behov av en billigare typ av väghållningsförbättring/sänkning till min E34 535i och funderar själv på dessa. Fast min är från -89 och den har då troligtvis M12 gänga med 14 mm diameter kolv, och det verkar som TA Technix inte har detta. Får höra med dem.
ro
80
robinostrom
Bmw e34
sedan 525i -94
varför jag undrar skillnaden är ju för att dom ser helt olika ut(?) Ena har ju betydligt större "skål"
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Oj! Grundregler : Lita aldrig på bilder eller text. Alltid kolla upp själv vad det är du köper. Lita aldrig på det som står angående vilka modeller det passar. Lita aldrig på okända människor (såvida du inte vet personens bakgrund och kunskap via något sätt). Artikelnummer är king!
Ovanstående säger egentligen att du inte ska lita på vad jag säger :-) Och det ska du inte, du ska hämta in denna information och bearbeta och göra en egen analys hur trovärdig min information är och baserat på detta ta beslut om du ska lita på denna info eller söka efter mer källor med samstämmiga uppgifter.
I det här fallet är det bra att TA-Technix egna produktnummer finns med, då kan man kolla med dem också och få en högre sannolikhet att det passar sin bil.
Det är mer regel än undantag numera att man på nätet inte har bilder på den aktuella produkten, utan exempelbilder.

Det magiska ordet är "Beispielabbildung" dvs exempelbild.

E34 har inte fjäderben och dämpare som en enhet, det är två separata enheter. Till E34 köper man alltså insatsdämpare fram.

Såhär ser det ut fram på E34
Länk

Fjäderbenet får du minsann inte något nytt - du ska återanvända det du har
Länk

Vad du däremot får är en ny insatsdämpare och fjädrar
Länk
Länk
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
När du säger att den ena är större än den andra så är det faktiskt som så att du jämför en fram och en bak :-)

Men inte så konstigt, en bild visar en typisk E34 setup och den andra visa en typisk E36 setup.

Från vänster till höger : Bak Fram (typiskt E34)
Länk

Från vänster till höger : Bak Fram (typiskt E36)
Länk
ro
80
robinostrom
Bmw e34
sedan 525i -94
aha okej! men på guiden du visade böt han även nå packningar och sånt? måste jag även köpa de?
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Ja, det gjorde jag - det är alltså mina fjäderben i guiden :-)

Men nej, allt behöver inte bytas.

Men genomslagsgummit och skyddsbälgen brukar vara riktigt murkna och trasiga. De är billiga och lämpliga att byta samtidigt - se hur mina såg ut.
Länk

Du ser ju enkelt själv i vilket tillstånd dina komponenter är. Är inte bilen sänkt så får man ju lätt in hela huvudet i hjulutrymmet fram på en E34 :-)

Sen passade jag även på att byta fjäderbenslagringar - för bilen hade väl gått runt 25 000 mil när jag gjorde detta. Och skulle jag ändåså riva hela skiten så kunde jag passa på att byta dessa också. Men är inte nödvändigt om det inte finns några misstankar på att de håller på att gå sönder. Men de GÅR sönder för eller senare - antingen klonkar det eller missljud eller ännu vanligare att vulkningen släpper och man får hela fjäderbenet i näven när man hissar upp bilen. Det fick inspektören när jag besiktigade min E34 518i i höstas. Han blev lite orolig men jag lugnade honom att det där är inga problem - gått finfint en hel dag runt Knutstorp med det där!
Länk
Självklart fick ju bilen omedelbart körförbud - vilket är helt korrekt beslut.

Nåväl... Jo, en ny sån där låsring som låser fast stötdämparen i fjäderbenet kan vara bra. Nu ingick nya sådana i de Sachs-dämpare som jag köpte. De brukar inte vara i bra skick och det kan krävas MYCKET kraft och lite våld att dra loss de där.
Det är alltså det där guldfärgade locket med ett hål i som man skruvar på fjäderbenet (och som stötdämparen sticker upp igenom) som jag menar.
Länk

Fjäderunderlagen (#8 och #12) är väl inte helt nödvändiga att köpa nya, men ibland kan de vara i riktigt dåligt skick.
Länk

Sen var det bara #6 och #3 kvar. Om jag nu hade köpt allt annat nytt, kan jag väl likagärna köpa dessa också, var inte mycket till kostnad jämfört med totalsumman. Så jag köpte dessa nya också.
Länk
ro
80
robinostrom
Bmw e34
sedan 525i -94
du skulle inte kunna länka alla komponenter?:) hur vet ja att dom passar dämparna ja ska köpa?
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Hur menar du "länka alla komponenter"?

Om jag förstått TA Technix produkter rätt så får du en insatsdämpare och fjädrar som är precis likadana som original, fast fjädrarna är kortare och lite annorlunda egenskaper och insatsdämparen är likadan fast med annorlunda interna egenskaper.

Så det bör alltså fungera ihop med dina existernade kringkomponenter (eller om du bestämmer dig för att köpa nya så blir det som att köpa precis som om det satt original.
Säkrast är ju att höra med den troligtvis säkraste källan direkt, dvs TA Technix själva.
di
39
dieselgris
Chevrolet van G20 -89
MB E270 cdi -01
Kan dessa passa om du svarvar kolvstången något längre ?

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.