|
|
|
|---|---|
|
Hej! Tänkte kolla om någon som är mer kunnig än jag skulle kunna hjälpa till att försöka få ordning på min klimatreglering.. Nyligen köpt bilen och tidigare ägare hade problem med att den bara blåste på fullt flås men bytte fläktmotståndet och det var ordnat. Symptom: Har nu märkt att det på höger sida endast blåster varmt överallt oavsett tempinställning jag ställer på reglaget.. På vänstersida så var det när jag köpte bilen enligt reglaget förutom alltid varmt på fötterna, dock så gick det över till att bara blåsa varmt överallt idag oavsett tempinställning när jag varvade ur bilen.. Innan det började blåsa varmt överallt på vänstersidan så kom det kallt luft ur mittutblåset på vänstersidan och varmt på höger när jag hade den på kallt. Samma sak med det stora "fönsterutblåset", kallt på vänster & varmt på höger.. Har läst i forumet om värmeventilerna och olika spjäll bakom huvudenheten, men vet inte riktigt vad det är som bråkar i min bil och hur man kan åtgärda det.. Följande åtgärder har gjorts: * Fyllt på glykol då det var under gränsen. * Knakat massor på värmeventilerna. * Provat att byta huvudenhet (fick med en extra i köpet). Har även hittat ett löst (sprucket fäste?) reglage med en rörlig arm bakom huvudenheten på höger sida som rör sig när jag ställer om mellan utblås mot fötter / auto / huvudaxlarknäotå. Dock så funkar alla dessa funktioner trots att detta reglage sitter löst.. Vad är nästa sak jag gör / vad bör vara fel? Tappar ur systemet och rengör värmeventilerna? Letar efter trasiga spjäll/reglage (hur/var isf)? Bifogar bildlänkar på huvudenheten samt det trasiga reglaget nedan: Huvudenheten: Länk Reglage: Länk Är tacksam för all hjälp! Mvh Dennie | |
|
Är det någon form av digital tempinställning.? Alltså en display du ser siffrorna i ? Om det är det så borde det finnas en givare i panelen/kupen som ska känna av värmen o hålla den där. Indikerar den givaren att det är kallt så får du bara varmt i bilen. Annars får du nog felsöka igen o kanske rengöra ventiler osv. |
|
|
Hej Micro68! Tack för svaret! Det är ingen digital inställning som jag förstår det, endast snurrhjulet som syns på huvudenhetsbilden. Ok, så tappa ur och rengöra ventilerna.. Känns som att det kan vara det på höger sida iom att det alltid varit varmt där, men känns mysko på vänster sida iom att det bara blåste varmt på fötterna till en början..? |
|
|
Mät resistansen i värmeventilerna, inte helt ovanligt att det är avbrott i spolarna som styr ventilen och då blir det varmt iom att ventilen inte stänger när datorn lägger på spänning. Bara att byta i så fall. Glöm inte att lufta! // Magnus |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.