|
|
|
|---|---|
|
Hej alla BMW kännare! Har kört andra märken ett antal år men är på g att sälja in problemfria VW Polo och köpa nåt lite roligare igen! Har inte varit helt övertygad av BMW kvalitén med de bilar jag haft men de är ju härliga att köra när allt funkar :)! Så till min fråga som redan delvis kanske dryftats i andra trådar, men ändå... Funderat och kollat runt en hel del på vad som skulle vara intressant och mina huvudspår är: - Bilen är en andrabil som används till från jobb främst - Hyfsat bränslesnål - Hygglig motor - Så problemfri modell som möjligt, mest för pengarna där snålheten har övertaget :) - Inköp ca 100.000 - 120.000 Initialt kollade jag på 1-serien 118d eller 120d, men de motorerna föll bort sen jag fått insikt i detta med motor rasen och felkonstruktionen som drabbar en bråkdel av de motorerna, även fast risken är liten känns det inget bra för mig. Då återstod bensin 120i - 170 HK. Men har även kollat på 320i 170 HK samt lite på 325d (dyrare) med sexan. Frågor jag funderar kring och gärna tar emot era erfarenheter kring är: - Enligt beräkningar jag gjort är kostnaden mer eller mindre lika för en 120i och 320i, i alla fall inköp, bränsle och försäkring, övriga driftkostnader, problem om man jämför 1 och 3 serien är jag osäker på, input här välkomnas!! - Hur mycket drar egentligen 120i/320i motorerna i praktiken och hur mycket drar en 325d i praktiken? På papperet är det ju nästan ingen skillnad men verkligheten är ju ofta en annan? Era erfarenheter här? Dessutom är det högre drift/reparations kostnader för 325d gentemot 320i, stämmer det enligt era erfarenheter! Tack för input! | |
|
Min 525d drog ungefär 0,75 med automat. Med tanke på hur mycket trevligare den motorn är än 2 liters fyran skulle jag rekommendera den även om den drog 1.5 liter milen. Det finns inget som tyder på att dieselmotorn nödvändigtvis kommer få högre reparationskostnader. Den tar några extra liter olja och skatten är högre dock. ------- //Lövet |
|
|
Vill du helt slippa risken med kamkedjeproblem så är inte 20i 170 hk, N43 något för dig. Finns en del läsning om detta här, tex Länk och på andra forum. Jag tror iofs att risken är väldigt liten för ras, men detsamma gäller för x18d och x20d. --- BMW - Lite dyrare, mycket bättre |
|
|
Tack! Följdfrågor: - Är det några kända problem på 325 d -07/08 motorn? - Är det problem med 320i fram till -07 (150hk)? - Eller de äldre dieslarna 118/318/120/320 d fram till -07 med 163 hk? Med vänlig hälsning Hasse |
|
|
Motorn i 325d är driftsäker och min ligger på ca 0,61 vid pumpen och 0,55 på färddatorn. Möjligen är pre-facelift marginellt törstigare. De äldre 320d 163 hk brukar inte heller förknippas med motorproblem, och om du trivs med gången är det ju ett alternativ. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.