|
|
|
|---|---|
|
Började höra ett skumt ljud från motorutrymmet som yttrade sig under tomgång. Låter som ett lätt kvack, kvack, kvack (läs vakuumljud). Bort med motorplasten, kollade lite slangar. Tystande direkt när vakuumslanget till EGR-vakuumklockan togs av. Tog väck EGR-ventilen och rengjorde den från sot i tron om att det var avgasporten som kärvade (en ren chansning). Detta hjälpe tyvärr föga. Låter fortfarande illa på tomgång och tystnar direkt slangen till EGR-klockan tas av. Vad kan detta vara? Sätter ingen felkod eller nåt. Tycker inte den känns anorlunda i motorkaraktären heller. Dock så råkade jag starta bilen innan inslugsslangen satt på... och då satte bilskrället en motorlampa som inte förvinner. Går dessa att nolla? Tacksam för svar | |
|
Motorlampan skall släcka sig själv efter ett antal "felfria" mil. Däremot finns felet lagrat som du kanske bör radera för din egen skull. (Så du inte blandar ihop denna felkod med ev andra kommande felkoder.) Har du ingen utrustning att radera så notera antal km när felet initierades för framtiden. Beträffande ankljudet har jag tyvärr inga förslag till åtgärd.... |
|
| Rättelse: Motorlampan skall släcka sig själv när inget onormalt detekteras (utan att behöva köra x mil). Det verkar som du har ett pågående fel. Kontrollera med en felkodavläsare. | |
|
Ok, tack för svaren. Angående "ankljudet" så har jag efter lite youtubeande och googlande kommit fram till att det måste vara tryckomvandlaren som gett upp. Länk Återkommer med resultat efter bytet. |
|
|
För uppföljning om nån råkar ut för samma. Bytt o klart. Det var tryckomvandlaren som hade gett sig. Bara att ta bort insug och byta...kanske går att komma åt utan att göra det... men jag tvivlar. Kostade mig ca 730 spänn på bildelaronline24.se Ha det// Mvh |
|
|
Tjena! Nu har även jag en anka i motorn, var inne på bmw åf och fråga efter tryckomvandlare, men den kosta 400kr och är ganska säker på att dem hitta fel del. Den jag behöver byta tror jag ser ut såhär: Länk Stämmer det? |
|
|
Jepp, så ser den ut. Kanske har gått ner i pris. Det var 2,5 år sedan jag bytte på min 330 som jag inte äger längre. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.