AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.935

bmw e39 540 m62 luft i kylare system

br
399
braman
bmw 540 e39 01 vit m-paket
hej alla för ett månad sen skaffat mig ett 540 e39 till men problemet är det blir övertryck i kylare system tempon går inte upp det är lyfta som den ska och kylare luckan är bytt alla kylare slang packning är bytt men den över slangen blir hård mycket hård nästan som ett ballong jag har undersökt bilen noggrann inget spricka inget lekars va kan det vara felet inget olja i kylaren motor oljan ser fin ut

tack för alla som svarar

braman
Mh
253
Mharcus
525i Touring -01
lufta systemet ordentligt då

det finns enligt mig 2 sätt att lufta på

alt. 1
lossa luftskruven på kylaren och fåll på kylarvatten tills det kommer ut vatten genom lufthålet. detta skall fungera men enligt min egen åsikt så brukar det alltid vara luft kvar ändå.

alt. 2
gör allt enligt alt. 1, men efter det så gör jag en sak till. detta är enklast att göra om man är 2.
lämna expansionskärl öppet och sätt dit luftskruv
i expansionskärlet sitter det ju ett litet hål i sådan som är en retur eller vad man nu ska kalla det.
jag tar tag i den nedre och övre kylarslangen och pressar ihop dom. låter därefter kompisen sätta fingret i returhålet i expansionskärlet. släpp därefter slangarna och låt slangarna utvidga sig innan du släpper fingret från returhålet.

detta tvingar vattnet att dras med och om det finns luft så brukar detta bubbla upp genom expansionskärlet. brukar göra detta i 10-15 min eller tills det helt enkelt inte kommer fler bubblor ur expansionskärlet.

alt. 2 är väl en okonventionell metod, men jag har gjort detta på minst 4-5 bilar med mycket lyckade resultat.
br
399
braman
bmw 540 e39 01 vit m-paket
Mharcus tack för din svara men jag har kört vacuum på bilen det är samma resultat den kokar inte utan bara övertryck

sätt 2 kan tänka mig

braman
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.