|
|
|
|---|---|
|
Kom just tillbaka från en kort tur med bilen. På en tom raka stod jag på och lät bilen "sjunga ut" och en bit in på höga registret tappade jag lite kraft märkte jag. Vid rakans slut kom rondell och när jag tryckte in kopplingen dog bilen. Kunde starta den igen medan den rullade och lyckade ta mig till närbelägen parkering. Bilen gick på tomgång, men mycket illa - minst en cylinder missar. Stängde av motor och tog ur nyckel - satte tillbaka och startade och då span den som en katt igen. Är inte i hemstaden och körde stadstrafik så jag kunde inte varva den igen (på väg till jobbet). Ska dock hem snart, 2,5mil motorväg och är lite orolig för om den ska klara resan. Vad tror ni? Är det en tändspole på väg att fallera? Har haft det problemet på E46 tidigare och då kom motorlampan (lyste ej nu) och den gick sedan inte som den skulle förrän ny var monterad. Skall försöka låna felkodsavläsning av kompis, men det lär dröja några dagar innan jag kan göra det och behöver bilen. | |
| Har du lyckats fixa den? Jag har samma problem och vill gärna veta hur du löste det. Har haft både felkod p0012 intake camshaft position timing over-retarded (bank2) och p0015 exhaust camshaft position timing over-retarded (bank2). Har provat byta magnetventiler i vanos och tändstift, utan framgång. Nästa steg blir att byta kamaxelgivarna, om inte du har lösningen? | |
|
Hej Fick samma sak men de var pga sotning. Körde förut mycket långkörning så leanburn klev in och då sotade den igen sig en del för när jag efter 100-200mil av fiskörning på motorväg, drog på lite när jag fick chansen så strax efteråt betedde den likadant dock dog aldrig min aldrig men nära de övriga stämde. Nu tar man för vana att trycka på lite vid motorvägspåkörning nån gång och har aldrig varit med om de igen. |
|
| Jodå problem solved. Lånade felkodsläsare som morrade om solenoid för vanos på insugssidan. Bytte bägge och har försökt återskapa felet utan att lyckas. Motorn går dessutom betydligt jämnare. Effektpuckeln av turbotyp vid ca 4500varv är borta med bättre bottendrag istället. | |
| Okej, tack för updaten Pelvan. Skönt att det löste sig för dig. Det funkade ju som sagt inte för mig så jag fortsätter prova mig fram. | |
| Trött man blir på alla dessa forum där den enda man ser är andra med liknande problem men fan ingen som har lösningen... | |
|
Vad har du för felkoder? Det är nästan alltid första steget i vidare felsökning om man inte ser något uppenbart knas... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
P1002 är återkommande. Kan vara utan felkoder ett tag men känns som motorn inte går som den ska, Saknas kraft i den och relativt hög bränsle förbrukning. Valvetronic fungerar och ger inga felkoder. Har bytt transmissionskedjan, båda vanos regulatorerna, och båda vanos soloniderna. tror inte båda kamaxel sensorerna men dom ska fungera. |
|
|
Försök läsa ut felkoder med en BMW-specifik läsare. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Kan jag göra, har INTA+ programvara men kommer ge mig samma fel. insugsidan över retarderad. Men kan kanske ge mer information. Får återkomma. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.