AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.699

Mina tips för byte av framhjulslager E39 525i - 2001

Visa användare
316
TibbeT
X3 30SI A -07
K1100LT/SE -94 m.Dnjepr sidvagn.
K1200GT -07
Fick ett molande ljud i framvagnen över 20 kmt.
Provade med att ta vänster och höger kurvor. Lät mindre i högerkurvor.
Provade att snurra hjulen och vicka på dom, hörde inget eller kände inget glapp.
Var i går på besiktningen och lärde mig ett trix, hissa upp bilen och snurra på hjulet för hand med du håller fingret på nedre fjäderfästet - stötdämparen och känn efter vibrationer. Visade sig vara vänstra lagret.
Men före besikningen så bytte jag höger lager. Tog lite tid då det var första gången. 5 timmar.
Gjorde bl.a. om en 19 mm 1/2" hylsa. Smärjlade ned den till min diameter både i 19mm änden och 1/2" änden. ( min 2-3 mm material kvar ) så att den passade till bulten vid abs givaren med fjäderbenet på plats. Smärjla gärna av den i 19 mm änden så att den blir hög som en bultskalle + några mm.
Så vi tar bytet av vänster lager.
Pallade upp hela framvagnen så man kan vrida hjulen och fjädringen i nedre läget på bägge hjulen.
På sidan med trasiga lagret.
Lossa hjulet sätt en skruvmelsel i bromsskivan så att du låser den när du lossar 6mm insex bulten vid hjulebultarna.
Lossa bromsoket och bromsokhålaren. Ta loss bromskivan.
Lossa bulten som klämmer fast stötdämparbenet i hjulspindeln och skjut upp stötdämparbenet 3-4 cm.
Nu är det dags att lossa hjullagret, dom finns på baksidan av spindeln och har 19mm skalle. Använd den prepareade hylsan, en 1/2" förlängare helst med vikelbart fäste för hylsan och ett 50cm + dragskaft.
En pall att sitta på och en flaska med lämplig dryck är också bra att ha. För nu blir det ett styrkepass med att lossa bultarna då dom har typ locktight när dom monterades.
Lossa dom bultarna som går helt fritt från stötdämparbenet men behålle en bult med några gängor inskruvade.
Nu till den trixiga bulten uppe inklämd mellan stötdämparbenet och kanten på spindelen.
Det är nu som den modiferade hylsan kommer till verklig nytta, ev. behöver du ta bort lite material i värsta fall.
Använd förlängaren ( helst en 50 mm med +-15 graders vickningsmån ) och lossa bulten några varv.
Sätt tillbaka hjulet utan bromskiva med bara några bultar och sparka in kanten på hjulet tills lagret lossar.
Ta bort hjulet och skruva ut de sista bultarna. Om du inte kan ta bort den trixiga bulten låt den vara och lägg på några droppar gänglåsning. Gör ren ytan där lagret har suttit och sätt dit den nya lagret med den lita tappen bakåt och 3 av de nya bultarna. Den fjärde har du droppat på några gänglåsning.
När bultarna är på plats och åtdragna ( drog dom "ordentligt" med dragskaftet ) kan du lyfta spindeln med en domkraft tills fjäderbenet är på plats igen och dra då åt bulten som klämmer fast fjäderbenet i spindelen.
Sen är det bara att sätta tillbaka bromskivan med låsskruven lätt åtdragen bromsoket och dra sen åt låsbulten för bromskivan med en skruvmejs instucken i bromskivan. Hjulet tillbaka och sänk ned bilen.
OBS glöm inte bort att trycka på bromsen inan du börjar köra, kan hända att du pressat tillbaka bromsbackaarna och då går pedalen i botten innan backarna är påplats igen.
Så här gjorde jag och det tig ca. 2 timmar på asfalten framför garaget i solsken.
Kom gärna med kommentarer.

Visa användare
316
TibbeT
X3 30SI A -07
K1100LT/SE -94 m.Dnjepr sidvagn.
K1200GT -07
PS glömde att nämna att det var på min -01 E39'a 5252 touring.

Visa användare
ProPro-medlem
5.118
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Trevlig guide! Jag lossade klapperstaget också och lyfte ur dämparen (som jag ändå skulle byta) då kommer man åt jättelätt. Värt den lilla extratiden tycker jag.
Se bild:
Länk

Värt att notera är att BMW rekommenderar nya bultar med ny loctite på vid byte av hjullager.

Min bil:

Länk

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.