|
|
|
|---|---|
|
Jag gjorde något dumt när jag bytte olja i vintras. Blev nog en skvätt för mycket - ett par deciliter, kanske. Och nu läcker fanskapet olja och jag har fått slut på idéer... Motorblocket på insugssidan blir oljekletigt och det blir en dyr pöl under bilen. Har sökt och läst i forumet men hittar inte något som kan ta mig vidare... Kan väl knappast vara ventilkåpspackningen med tanke på att den läcker på denna sidan av motorn - annars är det ett vanligt tips. Har bytt vevhusventilationsrören och packning till oljestickan. Bytt oljetemp- och oljetrycksgivarna Bytt packningen (gummit) mellan oljefilterhus och block. Känner inte något oljesöl på banjokopplingen - vilket jag tycker det borde vara om den eller slangen läcker. Fast det kan kanske vara i andra änden - har inte koll på vart den tar vägen. Bytt o-ringen till oljefiltret (igen) för det var enkelt men det var så klart inte därifrån. Vad f-n finns det mer på den sidan motorn som jag kan prova att byta? Känns som att bytet av packningen till oljefilterhuset inte hjälpte - att det fortfarande skulle läcka där, men det borde ju inte vara så. Finns det någon annan misstänkt? Rysligt tacksam för tips... så jäkla trött... Håkan | |
| Bytt ventilkåpspackning? | |
|
Nix, Tycker att den borde läcka "åt andra hållet" då. Men jag far till BMW i morgon och köper/beställer en i alla fall... Desperat! Tack för svaret. |
|
|
Packningen mellan oljefilterhuset och motorblocket är klart misstänkt. Bort med luftfilterburken och generatorn och lite annat innan så är det 'bara' att byta, 150-200 kr för packningen på bmw vill jag minnas. Finns trådar om det här på forumet. // Magnus |
|
|
Den packningen är bytt. Risken skulle vara om den inte höll sig på plats när den monterades och läcker ändå. Köpt ventilkåpspackning, vanos-oljeslang och nya brickor och oringar till magnetventil och lägesgivare. Får se om det blir succé nu... Något annat som kan tänkas? Lika bra att byta allt när man ändå meckar. Håller den fortfarande inte tätt så får det kanske bli att kolla packningen mot oljefilterhuset igen, men jag vill gärna tro att det blev bra första bytet, |
|
|
Intresserad av tråden eftersom jag också har läckage i det området och ser packningen mellan block och oljefilterhus som felkälla (vevhusventilation, ventilkåpspackning, vevhusventilation och oljesticka bytt). Har för egen del funderat på en motortvätt för att lokalisera läckan först. |
|
|
renninha, de sex bultar (tror det var sex) som håller oljefilterhuset är olika långa, hade du koll på det när du bytte? Ett långskott men ändå. Min bil: Länk |
|
|
Ska fråga den kloke man som hjälpt mig med meckandet om bultarna. Jag backade när jag såg alla delar som skulle plockas av för packningsbytet och bad om hjälp av en som är betydligt vassare än jag. Tror säkert han hade koll på bultarna, men ska fråga ändå. Tack för tipset. Apropå motortvätt så har jag gjort det ett par gånger i jakten på oljekällan, men det är så förbannat mycket grejor i vägen så jag blev i alla fall inte klokare. Försökt leta med en sådan slingrig grej med en lampa i ena ändan och en bildskärm i andra. Kul sak, men inte hjälpte den mig inte... |
|
| Jag har samma problem, har bytt ventilkåpspackning men det löste inte problemet, har idag tagit bort luftfilterboxen inkl. rör ner till insuget och försökte att se vart läckan är någonstans men kunde ej se, såg iallafall att oljeavskiljaren är torr så det verkar inte läcka ifrån den, skall nog ta en titt på oljefilter huset men hur har det gått för er som har/hade olje läcka på samma sida av motorn? löste ni problemet? | |
| Huvuddelen av min läcka kom från oljefilterhuset men nog fuktar det fortfarande på den sidan av motorn tyvärr men inte så att det droppar ner nåt nämnvärt på marken längre. Har inte haft möjlighet att ta upp bilen på lyft för att undersöka ordentligt än bara. | |
|
Tror mitt problem är fixat nu. Efter att ha bytt även ventilkåpspackning och slang till vanos (plus allt det jag skrev i första inlägget). Vågar inte säga hurra riktigt än... men jag tror han är torr nu. Men nej... inget av allt jag bytte hjälpte. Tusenlappar i onödan (nja, har väl inte skadat att få friska packningar). Visade sig att det var packningen, o-ringen, till oljefiltret som läckte (fast på baksidan så jag inte såg). Men det var för enkelt så jag letade bara efter mer komplicerade fel... Ska köra lite till med den innan jag förklarar den helt frisk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.