AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Styling
3.331

måla bromsok och grejs

Z4
482
Z4-pirayaN
BMW Z4 3.0 Roadster -2003
VW Passat -2013
Kollar man youtube och liknande ser det ut att vara gjort på 15minuter en kvart ... hur mycket förarbete tror ni det krävs på mina hjul...

Länk
Länk
Demontera oken, tryck ut kolvarna, blästra. Lacka. Montera ihop med nya packningar. Återmontera. Lufta. Tidsåtgång exkl demontering/montering/luftning typ 3 timmar (blästring, lackning, återmontering) där lackning tar längst (vänte)tid...Pensla på plats? Mja, blir B, man slabbar alltid...Gissar på 2 strykningar/ok, räkna med typ 2-3 timmars jobb allt som allt (lyfta bilen, demontera hjulet, avlägsna lös rost, maskera kanske, pensla)
Ma
87
MartinN
iX Xdrive40
218D GT
135i cab -08
F800GS -13
Mig tog det ca 6 timmar för (med lite annat pyssel då o då, tog en sida i taget, tvättade hjulhus, slipade bort smuts med ståltrissa från ok och bromsskiva, två strykningar färg.
Ma
87
MartinN
iX Xdrive40
218D GT
135i cab -08
F800GS -13
hade inte så bråttom, btw
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Jag målade dem upphängda i en krok fortfarande inkopplade till bilen. Gick utmärkt. Efter noggrann avborstning av diverse skit och sedan bräkleen i generösa mängder först grundfärg för aluminium och sedan svart SLÄT hammarlack 3 lager. Har inte lossnat en flisa på 4 år trots saltskit på vintern.
Det som tog tid var torktiderna.
Z4
482
Z4-pirayaN
BMW Z4 3.0 Roadster -2003
VW Passat -2013
får bli ett vinter jobb, nu är det för kul att köra :D
På alla bilar jag har köpt har jag målat bromsok och runt navet på bromsskivan med svart Hammarlack med (för mig) bra resultat. Det tar väl ca 5 minuter per hjul...
Lacka är mitt råd. Det går bra att lacka med vanlig (riktig 2-k!) bilfärg, om du inte tänkt o köra bana o köra grejerna galet varma Länk
ma
7.450
marin849
Länk
Det röda på oket är grundfärgen så att hammarlacken ska fästa på aluminiumet.
Det är precis det jag menar som man ser på Marins bild, hur "premium" är det att slabba på färg på oket så det hamnar lite på slangar o gummidetaljer (kolla vid bromsslangen...)? Inget ont om Marins jobb, men jag skulle inte ens överväga att måla "på plats", MEN vi är alla olika:). Bättre då att kolsyreis-blästra, blir så rent det bara kan bli, o sedan låta det vara obehandlat o upprepa proceduren när det blivit "smutsigt" igen?
ma
7.450
marin849
Länk

Visst är det så. Premium är när man kan plocka isär något och upptäcka att lika mycket omsorg har lagts på sånt som aldrig syns. Dvs en E39a från fabrik eller en riktig lackering av oken.. :)
Men i detta fall är jag nöjd eftersom det gick fort, oken ser fantastiskt mycket bättre ut, är lätta att tvätta och slabbet sitter på insidan där det aldrig syns.

Detta hastverk har stått emot 4 saltrika vintrar där varje tillfälle att åka brett har tagits tillvara så hållbarheten är ok och man slipper den "skitiga grå klumpen" som ett bromsok lätt blir annars.
Att lacka nya (inte den på bilden!) bromsskivor med temperaturtålig färg verkar också ge bra resultat.
ma
7.450
marin849
3 vintrar är det nog
Blev helt OK ändå Marin, även om jag inte är ett fan av "snabbjobb". Så här blev mina gamla "dämpare" till ena E36:an efter lite "tillsnyggning" (allt isärplockat i delar, blästrat + "lackerat"). Ser ut som nytt, gjorde renoveringen först EFTER att ha funktionskollat dämparna med demonterade fjädrar, ett "test" de klarade helt OK, så klart inte som nya men långt ifrån defekta:) Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.