AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
7.212

Kylartätning på burk. Liten varning, kanske.

Jo, jag vet. Inga genvägar eller B-lösningar, de flyttar bara problemen framåt. I bästa fall.

Men i mitt letande efter kylvätskeläckan blev jag till slut desperat och drog i en burk av ett känt och ofta rekommenderat märke. Det blev faktiskt tätt. Men eftersom det var en slang som sagt upp sig, sprack den upp igen, när jag provocerade upp trycket i systemet.

Redan efter ett par dar började påfyllningslocket på expansionskärlet att göra lite extra motstånd när jag skruvade på det. Tänkte inte så mycket på det först, men idag (jag kollar nivån ofta numera :-) ) undersökte jag orsaken och fann att den O-ring som sitter i lockets nederkant hade mjuknat, vidgat sig och kommit ur läge. Jag ser ingen annan anledning till detta än just medlet.

Produkten har en oljeliknande bas, som möjligen kan ha till uppgift att svälla torkade O-ringar, så att de tätar igen?

Någon som har liknande erfarenhet eller till och med vet hur det förhåller sig?

/Lennart
Kanske ett förtydligande kan vara på sin plats:

Att jag postade ovanstående varning, beror naturligtvis inte på att mitt locks tätning givit upp, utan på att produkten (välkänd, förkortas BL - vill inte i onödan riskera att via Google hänga ut någon) sannolikt ger sig på *allt* gummi i systemet. Och det ser jag som en risk väl värd att varna för.

/Lennart
Det innehåller med all sannolikhet samma gummisvällande medel som alla de "leak-stop" produkter som finns på marknaden...
Hej,

Tack för informationen. Så fick jag lära mig något idag också!

Gamla tiders medel hade endast en tätande effekt genom att medlet vid utträngning torkade och bildade en "propp". Hade jag känt till denna gummisvällande effekt, hade jag nog låtit min desperation gå lite längre. För det kommer ju antagligen en successiv avsvällning sedan, och den kan knappast vara till någon fördel, eftersom systemet tätas av ett ganska stort antal O-ringar, som nu påverkats mer eller mindre. För att inte tala om alla slangar....

Jag får väl trösta mig med att BL inte hann bli så gammal i mitt kylsystem, som nu är tätt och på rätt sätt.

/Lennart
En burk ingefära blandat i varmt vatten är den bästa "nödlösningen" när det kommer till flytande kylartätning.

Väl beprövat medel som i stort sett de flesta timmer-lastbils åkare har med sej i mina trakter.
Håller länge och bra,men alla dessa "nödlösningar" är och förblir just detta.
Informationen är värdelös om du inte kan tala om vad produkten heter, det finns en del på marknaden.
Alex84: Precis. Trodde att det var något sådant jag köpte, någon sorts förfinad variant av ingefära. :-)

Delorian: Då jag var osäker på om det verkligen var kylartätningen som som ställt till det, ville jag först inte hänga ut produkten.
Och eftersom "Blå525" menade att "alla" kylartätningar av modernt snitt är uppbyggda enligt ungefär samma princip, tyckte jag att det fortfarande var onödigt att nämna denna speciella produkt. Å andra sidan spelar det väl ingen roll, när alla är lika.
"Bar Leaks" var det.

/Lennart
Bar leaks funkar har sett ett test där det ttätade en konservburk med hål i botten, som sedan fylldes med vatten.

Men som sagt temporärt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.