AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.733

Bmw 325 e36 -95 knackar i motorn

le
60
lev1n
e36 325i -95
Som sagt jag har fått ett otrevligt ljud från motorn som har pågått i nåt halvår nu. Motorn går som vanligt och ljudet uppstår endast vid varm motor. Har ingen video för tillfället, men jag misstänker kamkedja/ventillyftare/något lager. Låter rasslande/knackande. Ljudet följer motorvarvet, men verkar försvinna över 3-4000 varv (mycket svårt att fastställa detta dock pga av att motorljudet överröstar). I övrigt så har jag även missljud från vanos som låter som ett slagborr (detta kommer också bara vid varm motor). Vet ej om de 2 ljuden kan hänga ihop eller ej.

Vart börjar man felsöka? Har bytt kamkedjesträckare och olja till 5w50 utan resultat.
Xf
171
Xfreak
E36 325iC -92
E3 2500 -75
E38 740iA -95
Svårt att säga var ljudet kommer från. En start är ju att börja med Vanos. Den är ju för övrigt känd för att ge med sig för eller senare(m50..). Vet du med dig att felet kom helt plötsligt eller efter ex ägabyte eller nåt? Lättare att lokalisera rätt om man hör kataktären på ljudet.
le
60
lev1n
e36 325i -95
Ska försöka fixa en video.
Mh
253
Mharcus
525i Touring -01
Motorn är väl närmast känd för att ventillyftarna kan ge ifrån sig ett knackande ljud som beror på oregelbundna oljebyten?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.