AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
5.271

Oljeläckage e60 525i - 04

Pl
4
Plyxan
Bmw 525i e60 -04
Tjena!

Idag när ja hade kommit till jobbet och parkerat bilen i en liten lätt nedförsbacke så märkte jag efter ett tag att de hade runnit olja ner från backen, inga brutala mängder men man såg ett spår av ren olja som hade runnit ned.

Orolig som jag blev så kollade jag oljestickan och märkte att oljan på stickan va på minimum, alltså den minsta möjliga oljan som får va i motorn, men hade inte kollat stickan på kanske 150mil så vet ej ifall den har dragit lite sen dess, fyllde på oljan så den låg på en bra nivå igen och har inte märkt att det har försvunnit nått mer.

Lade en big kartong under motorn för å se exakt vart de läcker och man kan säga att de läcker från just centern av själv motorutrymmet.

Jag försökte se under motorhuven ifall man kan se nått spår av runnen olja från motorn där men kunde inte hitta någon olja som läckt, så antagligen är läckages just underifrån.

Oljan som har läckt ser mörk ut med en brun nyans i sig, vet att de kan vara svårt att svara på frågan men ska in på verkstad imorgon och hade tänkt se vad jag kan förvänta mig, växellåda? oljetråget? servo olja? motorolja?

Då jag inte är kunnig om bilar så vänder jag mig till er experter :)

Väldigt tacksam för svar!
Mvh

Ventilkåpspackningen brukar vara ett utsatt ställe.
Pl
4
Plyxan
Bmw 525i e60 -04
Jag kollade i motorummet ifall man kunde se ifall de hade kommit nån olja från dom ställena man kunde se nått på, allt såg fint ut just där inge oljekladd eller nått sånt.

Det droppar ju liksom olja hela tiden.

Mvh
Su
397
Subsoil
e39 540ia Okt-98
Packningen nr:6 Länk brukar vara en vanlig orsak till oljeläckage.

Kolla även nr:4 Länk På min brors bil var det ett hål i just del nr:4 och det ran ut olja.
Bi
261
Bil_Med_Wingar
Bmw 520d F11 - 2012
Kolla gärna runtom muttrar där kåpan, för ventilkåpspackningen ligger, ser du lite vätska / olja ligga omkring då är packningen dålig....så var det för min bil....

BMW - Bil Med Wingar
Pl
4
Plyxan
Bmw 525i e60 -04
Tacksam för alla svar, åkte in på verkstaden dan efter och lyfte upp bilen, de va tydligen något så enkelt som att bulten man täpper ut olja på inte va riktigt åtdragen.

jävligt nöjd att de bara va det :).

tack för svar!!

mvh
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.