AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.438

Någon som vet vad det här kan vara för ljud? 320xd 2010

da
47
dannaekis
X5 30D E70 M-sport -13
Hej!

Alldeles precis när jag var ute och åkte så uppkom ett konstigt ljud som jag inte hört förut. Lyssna här:

Ljudet uppkommer mellan ca 1700-2500rpm, låter som något vibrerar vid just de varvtalen för om jag gasar på rejält hörs inget alls..

Någon som har någon aning om vad det kan vara?

Kan även tillägga att det började lukta diesel i bilen när jag stannade vid en stoppskylt. Avgasläckage? Provade stanna flera ggr efteråt men kom ingen lukt då..
da
47
dannaekis
X5 30D E70 M-sport -13
Tror ljudet upkommer när bilen är varm och har gått någon mil.. Var inte så tidigare imorse men nu när jag åkt en bit så var det tillbaks. Har haft bilen i ca 3 månader men inte hört något tidigare.
Ri
957
RiBBaN_
V60 T6 R-design -22

Har du otur är det kamkedjan som låter. Åk och kolla upp det direkt på BMW!
da
47
dannaekis
X5 30D E70 M-sport -13
Borde den inte låta hela tiden isåfall? Tänkte låta farsan få lyssna på hur det lät när jag kom hem så vi tog en tur men då lät det inget..
Ri
957
RiBBaN_
V60 T6 R-design -22

Nej, det låter mellan 1500-3000 varv om kedjan är på G.
Låter när motorn är driftsvarm då oljan är "lättare".

Behöver inte vara felet, men ljudet låter märkligt. Åkte på byte av kedja och allt skit runtomkring på min föredetta 520d 2008 vid 13000 mil. Fullservad svensksåld bil med fullständig historik. Lät illa över 1500 varv och försvann efter 2500-3000 varv.
da
47
dannaekis
X5 30D E70 M-sport -13
Okej! Tack för svaret, men även om den är varm låter den inte sådär hela tiden.. Kanske ska låta BMW ta en titt på den, är dock 7 mil till närmsta BMW-handlare.
sa
144
sahi
435d GC -beställd
Hej,

Det låter absolut inte som kedjan. Är det fel på kedjan skall bilen ha ett mer skramlande ljud, se denna:

Mvh
Sahi
di
186
di99dajo
Audi A4 Avant quattro Sport S-tronic -17
Suzuki Swift 4x4 -11
Kan det vara låg oljenivå i automatlådan eller om det är mycket genom läckage från kylarsystemet?

Kolla så den inte läcker.

(En del som bytt oljan säger sig höra ett brummande vibrationsljud vid cirka 2000 rpm under de första 10-20 milen.)
da
47
dannaekis
X5 30D E70 M-sport -13
Okej, tack för tips! Den var nyservad på Bavaria i sthlm när jag köpte bilen. Har gått ca 3-400 mil sen dess så borde inte vara det där brummande ljudet efter oljebyte isåfalll.. Men ska nog ta mig en tur till BMW i eftermiddag och se vad dom säger!
da
47
dannaekis
X5 30D E70 M-sport -13
Var till M-bilar i Västerås och snackade lite idag, servicekillen jag pratade med trodde att det kunde vara så enkelt som att "kåpan" över motorn kunde setat lite löst (hade spelat in ljudet och spelade upp för honom). Han hade rätt, den var inte helt nertryckt i ena hörnet. Om det var orsaken eller inte vet jag inte ännu då jag inte hört ljudet något mer ännu. Vore det så enkelt får jag helt enkelt dra fram skämskudden.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.