|
|
|
|---|---|
|
Som rubriken. Min E46 328 -98 24.000 mil har blivit inlöst...blivit värderad till 35000:- Jag har m3-paket med kjolar runt om, dimljus, insteg, 3ekrad ratt, buisness-stereo, svart klädsel halvskinn sportstolar, även innertak svart, ytterspeglar m3csl, sportavgassystem, löstagbart drag monterat i höstas. Dessutom nylackad förra året i custom silvermetallic och tak + bl.a. difusor i antracitgråmetallic.Hela bilen är mycket fräsch! Finns ingen bil i samma skick och utrustning ens för 35k.... Det kan ju knappast vara en rättvis värdering!? Eller? Dessutom köpt på firma. mvh Fredrik | |
| Har du lagt fram de här argumenten till försäkringsbolaget? 35 utan att ha sett din bil låter skapligt. Men bilder och annat kanske kan motivera en annan värdering. | |
|
Det är ju vida känt att extrautrustning och arbete som läggs ned på bilen är mer eller mindre förlorade pengar vid försäljning eller inlösen. Men, det betyder ju inte att du ska argumentera för din sak gentemot försäkringsbolaget. Det kostar ju inget mer än din tid att försöka och kan få upp värdet en del. Men om vi går igenom din lista och jag leker försäkringsbolagsanställd "Dimljus (jaha...) Business stereo (ok) Halvskinn (inte ens helskinn) Sportstolar (kanske höjer värdet 2-5kkr på blocket, men för oss nej) Ytterbackspeglar och sportavgas (avviker från original, sänker värdet) Ny lack (normalt underhåll på 15 gammal bil) Krasst sett, den har gått 24 mil och är 16 år gammal. Du får inte mer än 35kkr." Detta säger jag inte för att jävlas, vill mer visa hur dom tänker och jag personligen tycker din bil är ganska normalt basutrustad för en 3-serie, men inte direkt mer. |
|
|
Tyvärr +1 på Grelle. Kostnader som är förknippat med normalt underhåll är inget man får extra för. Styling sänker värdet lika mycket som höjer. Eventuellt kanske du kan få plocka loss delarna från din gamla? ------- //Lövet |
|
| Freding: Tips...Stå på dig. Kom med förslaget 25" (eller mer?) + att du får behålla bilen o sälja det som säljas kan? | |
|
Jag hoppas verkligen inte att försäkringsbolag ger ut ersättning istället för att laga eller lösa in bilar. Den dagen det börjar kommer "begagnade-bilmarknaden" se annorlunda ut. Visst är det så i tyskland, att man kan få pengar och sedan själv välja var, hur eller om man väljer att laga den. |
|
|
Sånt förekommer redan idag för gamla bilar. Fick själv (eller rättare sagt min bror) fick kontakt ersättning istället för inlösen på en gammal Seat han hade som blev påkörd. Fick behålla bilen plus x tusenlappar att köpa delar för. Håller dock med Kris att jag inte tycker förfarandet är särskilt bra för svenska bilparken. ------- //Lövet |
|
|
Tycker också spontant att 35kkr är rätt bra betalt för din bil i den åldern och miltalet. "..dimljus, insteg, 3ekrad ratt, buisness-stereo.." : detta är väl i praktiken standardutrustning!? Men visst: "Always reject the first offer!", det kanske går att kräma ur några kronor till från försäkringsbolaget med rätt argumentation. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Försökte förhandla med personen i fråga, men han blev alldeles tvär och vill direkt koppla in bilvärderare. Tack för era synpunkter. | |
| 35' är mkt generöst för en icke-original 1998 328i 24'. | |
|
En kompis fick 25 vid inlösen för sin 325i 1993 29k mil med eftermonterad m-sport, första budet var 17 tror jag - så visst går det... Om du vill ha upp värdet vid inlösen får du leta motsvarande bilar på blocket och visa, det funkade för honom. Stå på dig bara, det har lönat sig i de fall jag har haft att göra med försäkringsbolag. |
|
| Mitt resonemang oxå Erik. När jag tittade härom dagen så fanns dock inte en enda e46 med m3 kjolpaket runt om...och ännu mindre nylackad i ren silvermetallic (dvs ingen vanlig uppblandad silvermetallic bilfärg). Fräscha iordninggjorda e36or krävs ju mer pengar på. | |
|
35 anser även jag vara sjukt bra. Sålde en 03:a med M-pkt och 25k mil för 55, å det var 3år sen. Även den var nylackad. De står inte så högt speciellt inte e46 innan facelift |
|
|
Är det en sedan eller coupe? Sett denna; Länk Verkar helt iskall. |
|
|
Tycker också att 35k verkar vara ett bra pris. Hade en BMW 528i -98 med 23.000 mil på mätaren i jättefint skick, och den fick jag bara 23k för. Har svårt att se att en motsvarande E46 skulle vara värd såå mycket mer... |
|
|
Har du kvitton på dina utgifter i närtid, tex. senaste två åren? Visa dem i så fall, eller acceptera värderingen men säg att då vill du plocka bort M3-speglar +kjolpaket och avgassystem eller vad det nu kan vara som du lagt pengar på, men som försäkringsbolaget inte värderar. Är bilen hellackerad eller reparerad? Reparation höjer inte värdet tyvärr. |
|
| Bilen är hellackerad i annan färgton förra året. Det som jag ser är att ja...det finns billiga e46or. Men en sak tycker jag ändå är viktig...jag köpte hos handlare...till handlarpris. Och hitta en rostfri mycket fräsch bil för 35k gör man inte hos en handlare. Sen säger ni alla att den inte är värd mer...hur vet ni det? För det finns ju ingen på blocket alls med hela kjolpaketet ens!? Och tittar man på e36or så är det rätt stor skillnad i pris på en standard 328 och de som har m3-utrustning | |
| Säg så här oxå...ni har en standard...köper kjolpaket (inget skit glasfiber) och lämnar in för lack och montering... vad tror ni det går på? Är inte en färdig mer värd än en standard då? | |
| Säg det till bolaget och visa kvittot. | |
|
Det är ju nästan en filosofisk fråga, men rent generellt får man ju inte ersättning för vad man lagt ut, utan för vad bilen är värd på marknaden, och nej, styling gör inte mycket alls för priset. Om du sen betalade för mycket, genom att köpa hos handlare, det är en annan sak. Jättetråkigt att den blir inlöst, och all licka till dig i värderingen, men runt 35´känns som ett bra pris. Sen är det ju omöjligt att vid varje givet tillfälle lägga fram en annan 328 som är omlackad och stylad på samma sätt som referens, man får ju försöka skapa sig en bild utifrån liknande bilar. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.