|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
| You du har rätt där faktiskt de klarar det bara under kort tid. | |
|
Jag föreslog aldrig att köra starten fem minuter i sträck, utan informerade om att med ett friskt batteri KAN man köra flera minuter. Slutsatsen att ett test på några sek inte betyder att batteriet är 100% skrev jag inte i klartest. Självfallet skulle ingen biltillverkare av rang konstruera en bil så att den börjar brinna om man kör slut på batteriet när man försöker starta motorn! Startkablar däremot, det finns mycket skit och ofta köper man för klena. Anslutningen mellan klämmor och kabel brukar vara dåliga och kontaktarean där man klämmer dit klämmorna är också en svag punkt. Om startkabeln blir varm så att isoleringen nästan smälter ute vid halva längden är de för små. Dessutom går det inte så himla mycket ström efter några sek, det är de första rycken som drar mycket. |
|
|
Marin: Din kommentar på när jag skrev typ "Körde 10 sek på starten" var "Med ett friskt batteri kan du köra i flera minuter :)", kan bara tolkas som att du föreslår att man kan köra på starten i 2-3 minuter non-stop med ett "friskt" batteri, INTE att rekommendera. Finns ingen som helst anledning att testa batteriet mer än så här för min del, onödigt att elda upp startmotor med tillbehör, i onödan... Till o med tillverkarna rekommenderar att man VÄNTAR mellan misslyckade startförsök, både för att det skall "svalna" lite men även så batteriet "återhämtar" sig en aning. Såklart man INTE konstruerar så att det skall börja brinna, men som sagt nöter man läääänge på starten så blir det varmt, kanske så varmt att isoleringen mjuknar betänkligt, o ligger då kabeln emot något "vasst" så kan kortslutningen vara ett faktum! OT: Tråden kan avslutas, batteriet klarade 6*15 Sek nötning utan att mattas av (testade nyss, vilade 1 min mellan varje nötning). Hade även glömt innerbelysningen på igår så det gjorde testet lite mer spännande:). Gissar att batteriet har kvar minst 2/3 av ursprunglig kapacitet, trots att det är trasigt enligt Magic-Eye |
|
|
Notera ":)" i den meningen. Bra att batteriet fungerar iaf. |
|
| Höll koll på batteriet de första 2 veckorna, det var alltjämt "vitt" i Magic-Eye...Iaf när jag kollade Magic-Eye idag så var det, till min förvåning, knall-grönt:) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.