AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
8.354

Bilbatterier och "Magic Eye"

Sida 1 av 2
Jag har varit klantig...Glömde koppla bort batteriet i augusti förra året när E34:an ställdes av. Den stod "larmad" fram tills idag. Givetvis STENDÖTT batteri. Av erfarenhet vet jag att ett fulladdat batteri klarar av ca 6-8v "larmat", därefter finns det inte kräm nog att starta bilen...Iaf, batteriet har sk "Magic Eye", där grönt betyder "OK!", svart betyder "ladda", och vitt betyder "byt ut batteriet". Eftersom bruksisenb har ett megastort 88Ah batteri som är "grönt" så åkte detta batteri i E34, med framgång. Har nu kört ca 15 mil med Passaten o det helt urladdade batteriet är nu så pass bra att bilen startar som vanligt, men "Magic Eye" är vitt...Ca 3 timmar efter att bilen stängts av är spänningen kring 12.6V. Jag vet att batteriet har fått sig en rejäl knäck, men frågan är hur mycket kan den tänkas ha kvar av original kapacitet (första djupurladdningen...). Original i Passaten så är det max 60Ah så det finns ju lite reservkapacitet så att säg...Måtte "Magic Eye" bli grönt igen, batteriet hatr ju knappt rullat mer än 400 mil max, o inte skall väl en enda djupurladdning döda det helt...
Nån som vet hur man får det att bli "grönt" igen? Batteriet är ett Biltema SMF standard batteri.
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Indikatorn kanske har "backventil" så att om det nån gång varit rejält djupurladdat kan den aldrig visa grönt igen?

Det krävs extremt lite energi för att starta en frisk bil så om ditt batteri var 60Ah och det nu är på 25 Ag efter en djupurladdning kan du starta bilen ändå om det inte är allt för sulfaterat. Förutom när det blir vinter för då blir det nog kärvt. :)
Strunt i magic eye gå till någon som säljer batteriet tex meca mekonomen som har en riktig batteritestare tex midtronics eller något så kan du belastningstesta batteriet det talar om ifall det är dålig kapacitet.
Batteriet är på 88Ah. Passaten har max 60Ah som original. Så har jag kvar 44Ah så är det fortfarande helt OK:).

Delorian: Tveksamt att de går med på ett kostnadsfritt(?) test. Nya kvalitetsbatterier hittar man ju på ebay för under 1000 lappen inkl frakt så det är inte pengarna det handlar om utan mer om batteriet verkligen är "kört". Betala 300-500 spänn för ett "test" kommer jag INTE göra iaf. Verkar som om jag får rulla på med batteriet, Passaten rullar många långa mil så man får hoppas att den gröna kulan behagar dyka upp så småningom:)
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
"Ögat" visar bara statusen för just den cell där den befinner sig - övriga celler kan vara helt döda utan att du ser det i "ögat"...

Ett batteri som har en spänning som är lägre än 12,4V börjar sulfatera och då får blyplattorna en beläggning som IBLAND går att få bort med en bra laddare, men står de längre tid blir beläggningen för tjock och då är den delen av plattan permanent "död" och kapaciteten på batteriet är försämrad. I fall där batteriet stått för länge är batteriet helt kass och är bara att skrota.

Hur mycket kapacitet du tappat är svårt att säga, men räkna inte med att batteriet håller för hårdare belastning som t ex. när vinterkylan kommer.
Kan vara bra att ha en akutplan om/när batteriet dör helt - t ex. ha ett reservbatteri stående.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Om de inte kan testa ditt batteri åt dig så bör de nog lägga ned sin verksamhet eller förändra den.
Varför inte fråga, jag personligen tog aldrig betalt för det varför skulle jag?

Förstår inte riktigt vad du menar med 300-500 spänn för ett test.
Johan: Vet att det "Magic Eye" är bara för en cell...Men som sagt EN djupurladdning borde väl ett batteri klara, fram tills denna urladdning var det alltid i "toppskick" o har rullat max 400 mil. Jag får köra o se hur det går. Det lustiga är att de gamla batteriet (det som numera åter hamnat i E34:an) bytte jag ut just för att det blivit urladdat 3-4 gånger (klantigt...), men fortfarande "grönt". Det batteriet har klarat de 3 senaste vintrarna utan bekymmer iaf, batteriet i sig är från 2005. Så jag hoppas att det blir grönt igen, med tiden:)

Deloprian: Mja, kanske om jag köper ett nytt batteri för typ 1500 men om jag bara skall ha hjälp om testa så tror jag att jag får betala...
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det som är helt avgörande för hur hårt sulfaterat batteriet blir är dels hur dåligt laddat det är och framförallt hur länge det får stå med spänning under 12,4 Volt (det är då sulfateringen börjar).

Är batteriet från 2005, är det nog risk för att du behöver byta ut det snart ändå...normal livslängd på ett batteri är mellan tre och fem år, även om det finns gott om exempel på batterier som har hållit både tio och femton år, men dessa är mer undantag.

Livslängden påverkas också i hög grad av hur det sköts. Viktigast (förutom att det är rätt vätskenivå) är att batteriet är laddat över 12,4V.

Kan du öppna cellerna och mäta syravikten? Vissa "slutna batterier" (bland annat det originalmonterade i min E46:a - som för övrigt höll 12 år utan tecken på att vara slitet innan jag bytte det i förebyggande syfte) har en klisterlapp över locken så det kan gå att öppna även sådana utan våld!

Mvh
Johan B

Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Varför skall du betala för batteritest? Större OKQ8-mackar brukar ha batteritestare såväl som firmor som säljer batterier.
Batteriet som det rör sig om är från 2009...Det är det "gamla" batteriet som är från 2005 (det som byttes ut i förebyggande syfte men hamnade i Passaten, där det funkat klockrent i 4 år, o som återigen hamnat i E34:an...). Snurrigt:). Nej jag kör o ser vad som händer. Försökte rädda ett annat batteri med "Magic Eye" nyligen, BMW-original. Det tog inte emot laddning alls, laddade ur under ett verkstadsbesök på ca 2 mån.
Detta batteri kan ej öppnas , bild på batteriet (felmärkt från Biltema, blev bra pris*haha*): Länk
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det som IBLAND kan rädda sulfaterade batterier är att ansluta en bra batteriladdare (t ex. en lite större C-tek) under längre tid (flera dygn kontinuerligt, helst längre), då ligger det en konstant lätt överspänning på batteriet som kan äta sig genom sulfateringen.

Det var ett rätt stort batteri, för att vara 45Ah....! ;)

Mvh
Johan B

Johan: Ja rätt stort 45Ah batteri, det enda som var felmärkt o det "spottade" jag o slog till*haha*, kostade 499kr har jag för mig...Ser nu att det är från 2011 till o med, tog bild på det när jag köpte det. Det måste ha klarat sig:).
batteriet är på 45ah eller?
delorian: Nej det är på 88Ah, stod bland övriga 88Ah batterier men var felmärkt :)
Gjorde ett litet test av batteriet efter att det laddats 6*4 mil typ...Drog säkringen till bränslepumpen o spann 10-12 sekunder på starten. Inte den minsta lilla försämring av farten på starten...Tillbaka med säkringen o sen spann den ytterligare 6-7 sek med samma goda fart innan den hoppade igång. Jag vågar nog påstå att batteriet klarat sig, trots att "Magic Eye" påstår motsatsen...
ma
7.450
marin849
Med ett friskt batteri kan du köra i flera minuter :)

"Why float through life when you can drive?"
/Martin
Marin: Nej det kan du inte för då kan startmotorn "brinna upp". Men jag hajjar vad du menar, ville inte testa 6*10 sek bara för att se om den dippar lite eller orkar inte dra runt alls...
ma
7.450
marin849
Kanske det. Jag känner dock ingen som faktiskt har lyckats med det. Man kör ju inte fem minuter i sträck...
Oavsett, man klara sig med sämre batteri än vad många tror, så länge bilen alltid startar som den ska och det inte blir -20C.

"Why float through life when you can drive?"
/Martin
Marin: Ska vi säg så här då...Det är ganska "många Ampere" som skall igenom kablarna för att startmotorn skall dra runt motorn. De (grova!) kablarna blir varma av denna hög ström, kör man då för länge kan den isolerande plasten smälta o antingen skapa en kortslutning, eller ännu bättre en brand...
Dom smälter inte de är dimensionerade för den höga strömmen, däremot om du har glappkontankt då kan kabeln blir rätt varm.
Nej de är inte dimensionerade för den höga strömmen, eller rättare sagt kablarna blir så varma (ofrånkomligt?) att isoleringen kan smälta om man krämar på alldeles för länge, vi pratar nog om 2-3 minuter, som Marin föreslog...Om man väntar 30-50 sek mellan varje 10 sek försök så är nog risken obefintlig... Testat att känna på "startkablar" om du behövt kabla igång en bil o den har "segat med att starta"?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.