|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Däcktrycksvarningen är något helt annat..! Den känner av ändrad rullomkrets (så fungerar systemet åtminstone i de allra flesta fall). Om lufttrycket sjunker i ett däck så att rullomkretsen blir mindre, och skiljer sig mot de andra hjulen, så får man däcktrycksvarning. Jag förmodar att det är ABS-givarna som känner av den ändrade rullomkretsen och varvtalsskillnaden mot de övriga hjulen. Därför måste man ofta initiera, eller nollställa, däcktrycksvarningen när man bytt hjul för att det blir en ändrad rullomkrets jämfört med de tidigare hjulen. När man satt på hjulen och fyllt (ungefär) rätt däcktryck så initierar ("nollar") man systemet. Om det sedan blir en förändring i rullomkretsen på något hjul, för att lufttrycket har minskat, så kommer man att få en varning. |
|
|
Att gå över 3,0 i lufttryck är för mig helt uteslutet. I mitt tycke så blir bilen helt förstörd genom att komforten blir katastrofal. För min del kan inte snygga hjul vara värt den fruktansvärda stötighet, skrammel, slag, dunk, duns, vibrationer etc som följer med alltför högt lufttryck. Då lever jag hellre med lite lägre lufttryck så att bilen går att åka i och att den uppför sig på så sätt som BMW och teknikerna en gång har tänkt. Då får jag acceptera lite högre däckslitage och/eller lite fulare hjul med något högre profil, om det är vad som krävs. (Jag har ju ändå 30/35-profil, så jättehöga är de ju inte...). Men man har alltid olika prioriteringar och tycke o smak... |
|
| Gick ner till 2,6 fram och 2,8 bak. Satan va hård den var innan :) mycket skönare nu! | |
| He He underbart forum phoenix:-) | |
| Ni som kör med 3,0 bar eller högre, vad tycker ni är bättre med det? | |
|
Kör med 225/40-14 fram med 2.6 bar Bak; 265/35-18 med 2,9 bar. Bilen väger 1510 kg Vad säger panelen om lufttrycket? För lite? |
|
| I 255/30/21 och 295/25/21 då? :-) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.