|
|
|
|---|---|
Na 752 F11 520 xd -15
F11 520d -11 (såld) E34 535 -90 (renoveras) 523i -99 E61 520d 08 (såld) E34 518 -95 rostfri! E34 520 nr 2 (reserv) E34 520 -90 (såld) E34 525 -92 Sladdbarnet (Schrott) |
batteriet laddas vid motorbroms,,WOW hur mycket bränsle sparar jag på det? känns mest som BS är det inte bättre att "frirulla" istället för att motorbromsa och ladda batteriet om man inte ska stanna |
| Vid motorbroms kan bränsleinsprutningen stängas av helt. Däremot om du frikopplar o rullar drar motorn soppa för att hålla den på tomgång. | |
| LCI och framåt kan frirulla med automatlåda. Kallas coasting tror jag och det är, som du skriver, för att spara bränsle när batteriet inte behöver laddas. Om automaten ihop med navigation inser att du ska svänga så motorbromsar den mer för att utnyttja överskottet till laddning i stället för värme i bromsarna, men det tror jag inte finns förrän my 2015 i juli. Alla små besparingar ihop kan ge effekt även om dom en och en framstår som minimala. | |
| Sedan finns EDE också. Hade en 320d EDE och det är skillnad. Den drog från 800 varv och var snål. Hade lite lägre effekt pga detta. | |
|
Gör stor skillnad att köra i EcoPro läget! Är som natt och dag, seglingen är cool och har man satt farthållaren och det rullar snabbare så bromsar bilen själv och lägger ut överskottet till batteriet. Sedan blir ju bilen seg som ett gummiband men det funkar ju att skutta till med paddlarna så kommer kraften direkt. |
|
| Nja....morsans 118dA (F20) i EcoPro-läge drar lika mycket/litet som min väl inkörda gammel-Merca på motorväg = c 0.57l. Och då snackar vi två ton och en dieselsexa! | |
| Min F10 520 d EDE drar ca 0,55 liter per mil om jag ligger i 130 km/h på motorväg. | |
| I EcoPro läge då.... | |
| Nej, du sparar inte mycket men tänk på hur många 3 och 5 seriebilar det säljs med ED. Då gör ex några centiliter en del...tror det var MB chefen som sa att utsläppen från AMG bilarna inte är ett problem, istället handlar det om att få ned varje centiliter det går på bilar som Golf och C-klass. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.