AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.884

Läckage värmeventil på e30 325 -89?

Jl
90
Jlmmy
Äkta Bmw e30 325i M-Tech ll
Hej!

Börjar bli less på min e30 325 -89.
När jag fick igång bilen efter vinterns meckande så märker jag att det droppar på foten..

Ser då att det läcker ifrån en såkallade värmeventilen, som sitter strax innan värmepaketet.
Precis Imellan springan på den fyrkantiga grejen.

Gjorde en sjansning och köpte en beg på skrot, men tro fan inte att det läcker där också?

Måste ha otur annars är det något roligt galet, vad gör denna grej? Sitter en elkontakt längst upp på toppen, vad händer om man kopplar förbi denna grej? Konstant värme då?

Tacksam för svar
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Är det reglerventilen till höger på bilden nedan du tänker på?
Länk

Yes, det bör rimligtvis vara ventilen som styr flödet av varmt vatten in till elementet. Tas den bort så blir det nog med största sannolikhet konstant flöde av varmt vatten genom elementet.

Fast är du 100% säker på att det är från denna ventil det läcker? Det är ganska trångt och bökigt där och det räcker ju med att det kanske läcker någonannanstans och rinner ned till ventilen och så ser det ut som det är därifrån det läcker.

Visst, ventilen ser ut att vara nitad ihop och kanske är någon intern o-ring som torkat ihop. Fast att båda dina exemplar skulle ha exakt samma fenomen låter lite osannolikt.
Jl
90
Jlmmy
Ja precis det är den!
Nej jag ser klart och tydligt att det läcker ifrån den till 110% :/

Precis i springan runt om på den så sipprar det ut några droppar..
Och något annat ovanför den är det ju inte inom vatten.

Jl
90
Jlmmy
Frågan är vad som är fel isåfall?
För det kan väll inte vara något som gör att det trycks ut vatten där?

Något galet i kylsystemet tänker ja?
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Kan ju vara högt tryckt i systemet - men då borde locket till expansonskärlet öppna (om det fungerar som det ska).

Fast ventilen har ju en skarv runtomkring ser det ut som. Och den är ihopnitad. Så sannolikt är det två halvor som sitter ihop. Kan ju vara att någon o-ring därinne har torkat ihop och nu läcker det ut via skarven.

Kan inte denna konstruktion alls, om det är tänkt att skarven är svetsad (värme/ultravågor) och ska hålla tätt eller om det är tex en o-ring därinne som håller allt tätt.

Har du en ventil du inte är rädd om så kan du ju borra upp nitarna och se om den är enkel att dela. Och ta dig en titt hur det ser ut därinne, kan finnas något som är servicevänligt, som tex en o-ring. Sedan lägger man bara på något tätningsmedel och skruvar ihop den med skruvar, brickor och låsmuttrar.
Jl
90
Jlmmy
Jag delade faktiskt på den första jag hade, men det var inga O ringar i den.. Och förstår inte funktionen alls.. Men det var någon plastbricka i den som inte var så vacker..

Man skulle provat någon annans som man vet funkar så man ser om det är den bara, har ju inte lust att köpa en helt ny för 2000:- om det inte är den :/

Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Aha, vad bra om du redan delat på en! Var är bilderna på detta?

Precis, verkar som sagt vara en riktigt dyr rackare tyvärr.
Jl
90
Jlmmy
Slavade lite med detta och tog tyvärr inga :/
Du är ju grym när det gäller bilder och info hehe..

Men kan fixa så du får se, nemen jag får helt enkelt kolla efter om någon vill låna ut sin snabbt så man kan prova bara så det verkligen är den!

Men om man spekulerar lite och kopplar förbi denna med en slang, blir det konstant värme i bilen bara? Kan något ta skada tror du?

Tack för all hjälp,
Jl
90
Jlmmy
Någon som kan vara snäll och gå ut och kolla vilken slang som går vart in till värmepaket vid torpedvöggen? Så inte jag skiftat dom?

Mvh
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Nu har vi inte alls samma kylsystem, men på min 323i -85 så verkar den övre anslutningen vara kopplad till termostathuset och den undre vara kopplad till uttaget där bak på toppen.
Länk
Jl
90
Jlmmy
Okej tack, det är så jag kopplat det hela..
Ger snart upp asså, det känns som att kylarsystenet vill trycka ur sig vatten?

Det är inget övertryck osv i behållaren.. Men slangen på termostathuset som går in till kupen, det läckte lite där först fast att jag dragit åt slangklämman, sen letade set sig vidare in till värmeventilen istället (spekulerar bara)

Vad kan göra detta tro? Kan det vara termostat? Vattenpump?

Värme och allt funkar fint odv
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.