AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.845

523 e39 -97 airbagslampa lyser, koppla ihop med oljetryckslampan inf besiktning?

Har hört att man kan koppla ihop airbagslampan med oljetryckslampan för att få den att slockna, bilen går ju inte igenom besiktningen ifall den lyser nu för tiden. Är det någon här som vet hur man gör?
ha
12
hangman88
BMW 320d Touring - 04
ta ej oljelampan, ta batterilampan, då oljelampan inte lyser varje gång, har bilen vart igång och du stänger av sen direkt sätter på tändning har du fortfarande oljetryck. Har gjort detta på någon bil, och någon med abs, dock har jag talat om det när jag sålt dom så det inte blir missförstånd. Ibland går det inte felsöka gamla bilar och problemet kan kosta lika mycket som bilen och fixa.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Läs felkoden och laga felet!

Oftast är det sensormattan i passagerarstolen som är trasig och det kan du fixa med en "simulator" som då tror att någon alltid sitter i passagerarstolen och utlöser passagerarairbagen även om ingen sitter där (dvs. ingen säkerhetsrisk - bara en "onödigt utlöst" airbag i värsta fall). Mekartips för att bygga simulatorn hittar du under "gör-det-själv" och komponenterna kostar max 50kr att köpa - "byggtid" är kanske 5 minuter om du är långsam...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
5.113
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Som Johan B säger mycket troligt att det kan vara sensormattan.
Finns ju färdiga moduler också om man inte vill pula själv.
Det finns också diagnosutrustning (BMW Scanner 1.4.0.9) för under 500 kr som kan stänga av delar av airbagsystemet utan att lampan lyser.

Min Bil:

Länk

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.