|
|
|
|---|---|
|
Tjena! Har nyss bytt laddningsregulator på 320in, och nu när jag skulle vrida om nyckeln så startar han ej? | |
![]() 13.404 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Vad gäller det för bil? >> nu när jag skulle vrida om nyckeln så startar han ej? Hur ser din problemställning och frågeformulering ut exakt? Frågar du oss i forumet om bilen startar eller inte? Jag blir lite förvirrad av ditt användande av frågetecknet. :-) På många modeller får startmotorn spänning via generatorn, dvs det går en kabel från generatorn till batteriets pluspol men det går oftast också en separat kabel till startmotorn. Kan det vara så att du bara glömt att skruva fast denna kabel till startmotorn? Hur ser ditt problem mer ut i detalj? Vad händer när du vrider på nyckeln? Hör du att det klickar till i startmorn? Eller är det knäpptyst? Eller bara viner det högt från startmorn? Eller går startmotorn runt med motorn går inte igång? Om startmotorn går runt, är det någon bra fart på den eller låter det som den inte orkar dra runt motorn? |
|
Om du kan kolla felkoder och den säger nåt med EWS tampering eller misalignement eller så är det immobilisern som förhindrar start, den kan komma ur synk om du tex haft urladdat batteri, det måste fixas med speciellt program tex inpa ellet ista/p Med vänlig hälsning, Markus |
|
|
Hej igen! Okej, jag ska vara med utförlig, bilen är en bmw e36 320i ifrån år 1996, igår så bytte jag laddningsregulatorn på generatorn, men efter bytet vill han ej starta! Vrider man på nyckeln så är han precis som vanligt, instrument tänds, allt i bilen funkar, men när man vrider för start så händer ingenting, instrumenten lyser fortfarande, och det viner eller låter vad jag tror är soppapumpen? Men det kanske är startmotorn? Startmotorn rördes inte i samband med bytet av laddningsregulatorn! Mvh |
|
| Kolla så du inte har glömt någon kabel och alla sitter rätt. | |
|
Det är bara 2 kablar in i generatorn, och dem satt jag tillbaka! Annars rörde jag inget! Ingen som vet vart relät till startmotorn sitter? |
|
![]() 13.404 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Om det är startmotorn som snurrar runt (dvs att kugghjulet aldrig skjuts ut och greppar tag i svänghjulet) så hör man det mycket tydligt - det kommer dessutom framifrån motorutrymmet. Bensinpumpen (de gånger man hör den) låter mycket svagare och dovare. Kan ju faktiskt vara EWS som drmackan säger. Eftersom det är en -96 så bör det sitta EWS II systemet. Då är det en hel kontrollmodul (EWS I hade bara ett enklare relä). Jag har många elscheman, men inget till E36. Men vill minnas att när det gäller start så går det först genom EWS II modulen, sen är jag mycket osäker om det går direkt till startmotorn eller via ett kombinerat start/bränslepumprelä. |
|
Okej! Nu har jag även kopplat en kabel ifrån stiftet på startmotorn (+) till + på batteriet, då jävlar snurrar startmotorn, men den skjuter inte ut mot kugghjulet? För då hade ju skiten startat direkt! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.