AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.106

Gula oljelampa lyser vid start?

Mr
2
Mrkothe
318i-00
Jahapp.

Man löser 1 problem och ett annat uppstår.
Jag har en 318i-00 e46 som har gått 26000 mil.
Den läckte olja för mig mellan oljefilterhuset och
motorblocket. Så jag plockade helt enkelt ner och bytte packningen och oringarna som sitter på pluggen ovanför packningen.
Satte dit nytt filter och ny olja, helsynt 5w-40.
Så när jag startar bilen lyser nu den gula oljelampan och motorn låter "blurrigt", lite som om oljepumpen pumpar luft. Varvar man bilen lite försiktigt upp till 2000 rpm så slocknar lampan och ljudet upphör inom 1 min. Om jag kollar oljefiltret så har det kommit olja i det och kollar man in genom oljelocket så är det olja på kammarna också. Men problemet är att bilen gör alltid så när den har stått ett tag. Det kvittar om den är varm eller inte, så jag tror inte det beror på oljan.
Men jag har läst om att det ska finnas någon backventil i filterhuset som gör att filtret inte töms när man stänger av bilen. Det känns ju lite som att oljan rinner ur kanalerna och det tar en stund innan pumpen fyller upp allt igen. Kan det ha något med detta att göra? Var sitter backventilen lite mer exakt? Är det någon som vet hur detta funkar?
Och jag har kollat oljenivån och den är absolut perfekt och det läcker ingen olja någonstans längre.

Alla tips är bra förutom dom dåliga :D
El
116
Eldano
Audi A3 2.0TFSI Quattro -06
328i e46 -98 Såld
Om oljelampan lyser gult när du startar bilen och en liten stund efter kan det vara oljenivågivaren som är trasig (den indikerar att den är trasig genom att låta lampan lysa en stund för att sedan släcka den själv). Dessa hade en tendens till att gå sönder på 328:orna iaf. Skulle kanske kunna vara samma sak på din även om det inte är samma motor?
Mr
2
Mrkothe
318i-00
Jag har också haft samma tanke. Problemet är ju ljudet som motorn ger ifrån sig som slutar samtidigt som lampan slocknar. Det ställer ju fel på givaren lite åt sidan. Sen e den ju dyr också. Hehe. Försökte även koppla in felkodsläsare obd2 men jag kom inte åt datorn i bilen konstigt nog.. Har aldrig haft det problemet innan.
00:a??? Har du inte det runda uttaget också under huven???
Pröva felsöka genom det istället, så ska du komma åt datorn.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.