AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.450

Klimatänläggning (fläktar)

Hej allihopa!

Härmed skall jag förklara ett problem jag upplever med min BMW väldigt tacksam för svar.

När jag startar motorn så tänds alla lampor som dom ska. Men då går fläktarna igång på full speed även fast den är inställt på det minsta (två ploppar). Och även fast jag höjer och sänker fläktarna på klimatdisplayen så reagerar den inte på mina kommandon.
Mi
562
Micro68
325 Touring -09
325 Coupe´ -10
Har du en knapp det står auto på ?
Om du har det tryck ur den knappen o testa..
Nej det är det tyvärr inte har försökt med och utan auto. likadant oavsett.
Mi
562
Micro68
325 Touring -09
325 Coupe´ -10
Om du ökar värmen då ?
Står den på full kyla i värmen kanske den vill kyla ner bilen.
Prova med en annan nyckel om det lagras något i denna ? vet att kupe`tempen lagrades i mina nycklar på E39:an
Visa användare
1.338
Storabjörnen
Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10
VW Golf GTI 16v -87
Jeep Cherokee -95 [SÅLD]
330iA Touring -02 [SÅLD]
316ti Compact -04 [SÅLD]
Full fräs och man kan inte ändra farten? Men är det inte det så kallade fläktmotståndet då? Det bytte jag på min när min kupefläkt började leva eget liv.

Anders
Tack för alla svaren!

Skall nu ut och testa detta som ni sagt, låter vettigt. Hör av mig igen om det inte skulle fungera.

Skulle du kunna berätta för mig var fläktmotståndet sitter?
Mi
562
Micro68
325 Touring -09
325 Coupe´ -10
På E39 sitter motståndet på höger sida bakom mittkonsollen (typ höger utblås för fötter) vet ej om placeringen är samma på E46.
Visa användare
1.338
Storabjörnen
Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10
VW Golf GTI 16v -87
Jeep Cherokee -95 [SÅLD]
330iA Touring -02 [SÅLD]
316ti Compact -04 [SÅLD]
Ja, visst kan jag göra det: Det sitter bakom mittkonsolen. Inte komplicerat alls ur mekaniskt synvinkel, bara lite knöligt. Och inga specialverktyg behövs heller. Det allra bästa är att du letar upp gör-det-själv-guiden här på AP, så kan du se arbetsmomenten. Jag kan ändå förklara kortfattat att du plockar ner handskfacket vilket är kanske 4-5 skruv, sen lättar/bänder du mittkonsolens högra sida åt sidan, du klickar ur en spjällarm har jag för mig, vinklar väl ner fläktmotorn och sen har du access till motståndet, eller "igelkotten" som den kallas. Man kopplar ur en sladd sen drar man ut den, stoppar in sitt nya, på med sladden igen och så återmontera resten. Vana BMW-meckar gör det säkert på en halvtimme. Jag är ju lite pillig och noggrann av mig så det tog väl nån timme och en bruten nagel. :-)
Symptomen jag hade var först att fläktens varv inte stämde med inställningen på kliman. Sen ville den ändra varv själv trots att jag inte rörde nån knapp. Och sist så bara dog den en regnig fuktig kväll i november. Imma i hela bilen. :-)
Visa användare
625
Sjoling
BMW 330CI M-TECH II
Tror också det är fläktmotståndet som trollar dig, hoppas det löser sig!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.