AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

6- och 8-Serien
6.180

Kraftig obalans E31 850i -92

US
547
US
850 iA -92
Har köpt nya skivor och belägg fram men inte bytt ännu. Tänker först höra med den samlade expertisen om ni har andra åtgärder i framvagnen som bör åtgärdas och är vanliga på dessa bilar.

Vid väldigt försiktigt tryck på pedalen eller vid mycket kraftigt tryck känns inget. Vid normal inbromsning däremot känns det som att framvagnen ska hoppa ur bilen, kraftiga skakningar i ratten med kraftiga slag i hjulen.

Jag tänker att om jag byter skivor är väl risken stor att även de nya slår sig om det är "löst" i framvagnen?

Har bytt en kulled på ett styrstag men detta gav inget förbättrat resultat.

//Ulf
F1
328
F1 Power
530iA Touring -02
850csi -93
Att skivor slår sig är ytterst ovanligt så länge man inte köper billiga kopior i vanligt stål från Kina.
Det som gör att skivorna upplevs skeva är beläggningar som bildas när beläggen överhettas och man bromsar till ett komplett stopp och sen håller kvar bromsen.
Då kletar belägget fast på skivan och lämnar ett "fotavtryck".
Fotavtrycket är kanske bara 0,01-0,05 mm tjockt men det räcker för att du ska få vibrationer som ger skakningar i ratten.
Om du gör en ordentlig inbeddning av de nya skivorna o beläggen så kommer inte skivorna bli s.k. "skeva" så länge du inte överkör bromsarna utan att ta en avsvalningsrunda innan ett komplett stopp.

Instruktion för en korrekt inbeddning finns på nätet eller om du köper kvalité så följer det med en instruktion.
Sen kan såklart dåliga leder och annat förstärka skakningarna

Med vänlig hälsning, /F1
US
547
US
850 iA -92
Upprepade, väldigt mjuka inbromsningar från 90 km/h ner till 60 km/h.
Efter hand övergå till kraftigare inbromsningar men ej ner till stopp.
Detta under de första 50 milen med nya skivor och belägg.

Låter det OK? Hittade det på bromsmannen punkt se!

//Ulf
F1
328
F1 Power
530iA Touring -02
850csi -93
Ja det låter som ett sätt.
Själv så kör jag alltid en snabb beddning där jag börjar med lugn inbromsning från 60-5 5-10 ggr. Sen ökar jag till 90-5 men fortfarande med jämt o sansatt.
Nu bör bromsarna blivit varma. Så nu ökar jag bromstrycket 100-5 så snabbt jag kan några ggr tills det börjar lukta broms i bilen.
Nu kör jag en sista 100-5 men med mjukt jämnt tryck.
Efter det så kör jag en avsvalnings runda på minst 10min innan jag stannar med handbromsen. Ut o titta o då ska kanten på beläggen närmast skivan blivit gråaktig ibland vit= klart.
Det viktiga under hela denna procedur är att aldrig komma till ett komplett stopp, inte ens för en sekund för då är det kört "game over"!
Så det gäller att planera o välja rätt ställe för detta jobb.
Mellan bromsningarna ska man inte tok accelerera. Utan lagom sansat komma upp i fart så att det blir lite kylning mellan varje broms.

Gemensamt för all inkörning är att få beläggen att sätta av ett jämt materialskikt på skivan. Detta skikt gör att beläggen inte klibbar eller sätter avtryck vid en hård panikbromsning senare.
Det viktiga är att vid de tillfällen du kört bromsarna varma att du inte håller kvar foten på bromsen när bilen står still. Så länge hjulen rullar är det ingen fara.

Lycka till /F1
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Jag håller nog inte med om att det är så ovanligt att BMW-bromsskivor slår sig. Jag har varit med om det på en E34 - det roliga är att jag vet precis vid vilken inbromsning de slog sig (eller efter då, när de svalnade whatever) och det var vid lite synnerligen inspirerande körning på gamla motalavägen.

Det var för övrigt en ganska tvär inbromsning.

Det yttrade sig precis på det där viset som att det började rycka i ratten.
jo
972
johnor
Några gamla BMW:er
Men i 9 fall av 10, eller kanske t.o.m. 99/100 så är det inget fel på bromsskivorna då detta fenomen uppkommer på E31 och E32. Mest sannolikt så är det en eller flera leder/paralellstag i framvagnen sim lämnat in och behöver bytas.
Hur många har inte fått dessa problem och bytt skivor till ingen nytta då felet sitter i framvagnen.

en ny komplettsats för att råda bot på detta kostar från 1500kr och uppåt på E-bay. Bytt på några timmar och förmodligen löst ditt problem.

Johan
bi
46
biba
850i-91
Har du tillgång till en mickrometer så kan du mäta å se om skivan har slagit sig det finns verkstäder om svarvar dom på plats
US
547
US
850 iA -92
Håller nog lite på johnor:s resonemang här då man inte känner någon obalans vid lätta inbromsningar, eller kraftiga för den delen. Eller om man svänger och bromsar samtidigt.

Tänker att man bör nog åtgärda ev. brister i framvagnen innan man byter bromsarna.

//Ulf
Ro
123
Roken
BMW 850 Ci -93
BMW E60 M5 2006
Jag skulle nog satsa en peng på:Länk. Istället för E-bay kanske lite dyrare men det är ett svenskt företag, runt 2700 :- för en komplett sats.
Kollade mina länkarmar för ett tag sen och dom var klippt slut.
sl
370
sleeperix
E34 M5 -93
E36 328 -96
Roken: och varför skulle det vara bättre med ett svenskt företag? Har handlat hur mycket som helst på Ebay.de TÜV-godkända och ISO-certifierade men till halva priset mot att köpa här. Aldrig haft problem med säljare heller, är ju bara att kolla rating på dom innan man handlar.
Ro
123
Roken
BMW 850 Ci -93
BMW E60 M5 2006
Sleeperix: Nä naturligtvis går det lika bra att handla på Ebay.de som från ett företag i Sverige, personligen tycker jag att det känns tryggare samt ev lite lättare vid ev. returer.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.