|
|
|
|---|---|
|
Airbag lampan lyser på min bmw 328 e46 -98, var till en bilverkstad men dom kunde inte komma in i systemet...? Kunde även bero på dålig jord nånstans sa dom? Ombesiktningen går ut om 4 dagar, några tips hur jag ska lösa detta? | |
| Tändes den direkt igen efter de försökt släcka den? | |
|
Dom lyckades inte släcka den då dom inte kom in i systemet sa dom? Provade med 2 olika felkodsläsare men ingen skillnad... Kankse BMW har något speciellt program/läsare? |
|
|
Aha okej. Jag vet inte. Tycker de borde klara det. Har inte haft några problem att komma in på min via gamla uttaget under huven. OBD II går inte. |
|
|
ok, dom provade inte under huven, hade kanske funkat där då? Sitter en rund kontakt där med 8 stift.. |
|
|
Åk tillbaka och säg till dem att det inte går på våra med OBD 2. Måste ta det gamla under huven. Då får de kontakt. Har du betalt för den tjänsten innan bör de bjuda på denna. |
|
| ok får göra så, tack för hjälpen! | |
|
...och se till att de ansluter en batteriladdare till batteriet innan de försöker läsa av felkoderna och radera dem. Är batterispänningen det minsta dålig kan det bli problem med kommunikationen med modulerna! Sedan skall även halvljuset vara påslaget under diagnosen/felkodsraderandet för att allt skall fungera fullt ut. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Okej tack får se till det. Hm okej. |
|
| Kan de inte läsa koden så kan de med 99% inte radera den heller. | |
|
Nej, men problemet var ju att de försökte läsa koderna via ODB-uttaget och det går inte, där får man bara ut lite motorvärden om bilen är så tidig att den har runt uttag under motorhuven - det är där det är "fullkopplat" mot alla system i bilen... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
empower, en bra ide kan vara att köpa en egen felkodsläsare. En BMW-scanner 1.4.0.9 med adapterkabel fungerar klockrent till din bil. Den kan t.o.m koppla ur airbags (utan att airbaglampan lyser) om man inte får ordning på det "riktiga" felet. Jag har skickat PowerPost till dig. Min bil: Länk |
|
|
Har nu provat den runda kontakten under huven utan resultat, hittar alltså inte systemet... Verkstads killen sökte igenom alla airbag system för andra e46or eller nåt inte vet ja, men kunde inte hitta något.. Hade halvljus på samt batteriladdare. Skulle denna funka? Länk Om det nu är sensor mattan som är trasig.. |
|
| Även om det är sensormattan så ska man få kontakt med modulen. | |
|
empower, helt tydligt att de inte har utrustning som får kontakt med bilen. Även om jag är kraftigt jävig i detta fall så om det är sensormattan så funkar "airbag fixen" till 100% i din länk. Började lampan lysa plötsligt eller har du pillrat på något? Min bil: Länk |
|
|
Låter lite som de endast använder en läsare för obd2 protokollet. Har de rätt utrustning som ska kunna läsa av srs på bmw så hade jag tagit ur modulen och skickat den till tyskland. |
|
|
olaO, ja de verkar så, ja jag vet inte vad som är fel som gör att lampan lyser... Den lyste när jag köpte bilen, säljaren sa att det var lagat men han hade "lagat" med en tejpbit över lampan... delorian, Ja det kan säkert stämma att läsaren inte passar till min bil.. Får försöka hitta någon annan och prova med.. |
|
|
empower, som sagt en BMW Scanner 1.4.0.9 med adapterkabeln fixar biffen! Finns här;-) Länk Min bil: Länk |
|
| Jag kör med DIS 44 och får veta precis vad som är fel. Var tvungen att byta kabeln till crash-sensor (höger) bad insulation/isoleringsfel enligt programmet. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.