|
|
|
|---|---|
|
Hej på er! Behöver byta AC kompressor på min e38 750 1995 och har hittat en från en e38 740 1996 i bra skick. Dessa 2 kompressorer är identiska förutom att "locken" med in och ut anslutningarna ser annorlunda ut....enligt OEM så skall denna AC pump passa min 750. Men..."locket" måste skiftas, fungerar det? (sitter med 4st m6 insexbultar). Naturligtvis måste jag fylla på köldmedia efter bytet, är det något annat att tänka på? Med vänlig hälsning Skalman | |
|
Japp det är bara att flytta över locket. Glöm inte att du ska trycka i ny PAG olja i kompressorn med innan du monterar den. Det ska i 240ml om jag inte mins fel. En fråga varför byter du kompressor har den skurit? Skaffa ett nytt torkfilter med men det ska du låta ac verkstan montera precis innan fyllning. Med vänlig hälsning, /F1 |
|
|
Hej och tack för svaret! Lagret skar förra sommaren och med den sedvanliga ivern man har att allt ska gå så snabbt så skadade jag det "spår" som låsringen skall ligga i när jag bytte lager vilket har skapat en viss osäkerhetskänsla. Vart får man tag på PAG olja?...fyller man direkt i någon av anslutningarna på pumpen? Mvh Skalman |
|
|
Pag. olja kan du köpa hos en del bildelshandlare men enklast är nog på en ac servicefirma. Och det är bara att hälla i oljan via inloppet samtidigt som du vrider på axeln. Glöm inte att köpa nya oringar till slangarna, finns på BMW. Har du rivit den gamla kompressorn fanns där metallspån från det skurna lagret då? Om det gör det så kan du räkna med att det finns spån i resten av systemet med. Och då kommer den nya kompressorn snart gå samma öde till mötes. Då måste systemet spolas rent vilket är ett kostsamt och tidsödande jobb. Men om du har tur så är det bara lagret som deformerats o låter illa och då har det oftast inte bildats några spån. Bästa är att utföra obduktion på den gamla pumpen så ser du vad som gäller. Med vänlig hälsning, /F1 |
|
|
Som sagt kolla noga om det finns metallspån på kompressorns utlopp, först kika efter ett 'glitter' och om det är mörkt beläggning så kan du droppa på lite isopropanol (som löser PAG-olja lätt) och doppa ned en liten stark magnet i lösningen och se om det 'svarta' blir ett 'skägg' kring magneten - då mår inte kompressorn eller resten av systemet så bra. torkfilter är inget filter som tar bort partiklar - utan tar just bort vad den kallas för - vatten - inget mer. finns det spån i systemet så kommer dessa snurra runt i systemet och proppa ev. igen expansionsventil och nya kompressorn slits ned fort. ser man spån så bör man åtminstone byta kondensorn och sedan spola resten av systemet (ej torkfiltret, som ändå skall bytas och kan innehålla avlagringar) - dvs. från utloppet från torkfilter genom expansionsventilen och evaporatorn tillbaka till inloppet till kompressorn och hoppas på det bästa - proppas expansionsventilen så är det inte kul längre då man måste in under instrumentpanelen på de flesta fordon... --- När det gäller oljemängden, det som står på kompressorn gäller när kompressorn är ny samt övriga systemet är torrt eller ursköljd och helt fri från olja. byter man på en redan använd/körd system så är ungefär hälften av olja ute i rörsystemet och fyller man kompressorn full enligt etiketten på kompressorn i det här läget så får man för mycket olja i systemet med lägre prestanda och högre arbetstryck. Med andra ord halva laddningen som står på etiketten på kompressorn + motsvarande skvätten olja (typiskt 30 ml) för att kompensera för det som försvinner med den gamla torkfiltret, som alltid byts till ny när man gör ingrepp i AC. Och som tidigare sagt - torkfiltret tas med oöppnad till den som skall vakumsuga systemet då det får gå max 20 minuter mellan att torkfiltrets förseglingar öppnas till vakumpumpen börja arbeta och tömma systemet på luft. olja går att fylla på efterhand genom köldmedieanslutningarna, med det går inte att få ur oljan ur systemet igen på något enkelt sätt mer än att efter ett tags körning, just ta loss kompressorn och tappa av den mängden som är för mycket. |
|
|
Tack för infot. Skruvar och meckar med det mesta i M73:an annars (rev den i vintras), men AC är inte det man pysslat med mest :) Mvh Skalman |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.