AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
3.258

Suger in vatten genom snorkeln in i luftfiltret?

1u
436
1up
328i E46 -98
745i E65 -01
Bytte luftfilter där det gamla var torrt och såg vattenskadat ut. Tittade till det nya idag, har gått cirka 20 mil sedan bytet och det var blött. Mitten av filtret i linje med snorkeln, låg även lite vatten i röret med maf:en närmast luftfilterburken.

Någon som varit med om det förut? Suger snorkeln upp vatten tro. Ser inget uppenbart kylvattenläckage. Bilen har stått länge innan jag köpte den. Obesiktad i fyra år. Så kan ha funnits tid under utevistelsen att kanske samla vatten under luftfilterbutken?...

Den har många sjukor min 740.
va
7
vandgrana
BMW 740 99
BMW 540 93
Lada 2104 96
Ford Mustang Gt390 67
Det där har jag varit med om, på min 740 var det luftpumpen som sitter under luftburken som var vattenfylld. Så fort jag gasa på så sög den in vatten i luftburken och då gick motorn i felsäkertläge.
Det vart en kostsam historia som resulterade i 2st LM och en dme box innan jag hitta felet. Så jag tog bort luftpumpen och nu går den som ett skott.
1u
436
1up
328i E46 -98
745i E65 -01
Sitter en rostig stor burk under snorkeln. Man ser den när dimljuset på passagerarsidan är demonterad.

Varför blir den vattenfylld? Saknas hasplåt eller någon tätning som blivit otät tro. Kan man bara deaktivera luftpumpen?

Synd på den dyra historian. Behöver själv en ny MAF, ger felkod, alldeles rostfärgat i mafburken... Innan jag monterar den vill jag ha löst felet. Tänkte på det idag.
1u
436
1up
328i E46 -98
745i E65 -01
Såg förklaringen. Ventiltätning ger sig så kondenserad luft->vatten / bränsleblandning går in i pumpen. Det stämmer med min situation där vattnet på luftfiltret doftar av bensin/avgaser.

Ser på en bild på pumpen där är en elkontakt men skulle hellre deaktivera genom att ta bort en säkring. Någon som vet om den har en enskild säkring, vilket nummer den har och var man hittar den i så fall? Kanske i passagerarsidans säkringsbox?

Även min går in i fail safe mode när man gasar på lite mot 3-4000 varv. Hoppas att felet avhjälps med deaktivering.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.