AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.170

Bmw e34 520I -94 höga värden

Sida 1 av 2
Ke
14
Kevin Svärd
520I Sedan -94
Hej, har som sagt en bmw e34 520I som har väldigt höga värden

CO 6,7 (0,5)
CO 2500 6,7 (0,3)
HC 550 (100)
Lambda 0,82 (0,97-1,03)

-Har nyligen bytt olja + oljefilter
-Grenrörspackningar och Flänspackningar innan katten
-Lambdasond (Lambda värdet låg på 0,07-09 innan den byttes och nu går bilen betydligt bättre!)
-Original luftburk + nytt filter (satt sportluftfilter innan)
-Köpte ny lmm men efter jag monterat det så gick bilen riktigt illa, hur kan det komma sig?
-Har komptestat den med riktigt fina värden för den årsmodellen
-Tändstiften är fina
-Ventilkåpspackning (efter jag bytte den så gick bilen ännu bättre men ingen förändring på värde precis)
Har köpt ny universal katt och ljuddämpare som jag ska försöka montera dit nästa tisdag 20/5

Jag har hållit på och besikta ett tag nu.. med både k-sprit och etanol men ingenting hjälper jag och fordonsläraren på min skola har hållit på och försökt ta reda på felet ett bra tag nu men lyckas inte hitta det så tänkte kolla om någon här har varit med om något liknande. Uppskattar alla ideer och tankar om vad det kan vara :) Tack i förhand!

BMW ska det vara!
Mi
562
Micro68
325 Touring -09
325 Coupe´ -10
Är det en piratkopia på lmm eller en original ?
Kan vara den nya lmm som bråkar , verkar som en del billiga inte fungerar som dom ska.
Ke
14
Kevin Svärd
520I Sedan -94
Det är en kopia från Schmeidmann
men snackade med dom här om dagen och då sa dom att jag skulle skicka tillbaka den och sen skulle jag få en ny så hoppas att den fungerar bättre.

BMW ska det vara!
Er
91
Erik530
Bmw 530 2009
köp original

Ke
14
Kevin Svärd
520I Sedan -94
Hade gjort det om jag hade haft pengar :/
Men ni tror det kan vara lmm som gör dom höga värdena?

BMW ska det vara!
Er
91
Erik530
Bmw 530 2009
Lämna tbks lmm som du köpte från schmiedmann och köp från bildelaronline24.se
Köp en märkes lmm därifrån.
De brukar vara billigaren schmiedmann.

Tbks till ditt problem, de kan va lmm eller katten. Du får testa dig fram

Ke
14
Kevin Svärd
520I Sedan -94
Okej ska försöka göra det då.
Tack ska byta katten då och se :D

en sak jag undrade, det läckte olja från ventilkåpspackningen och när det rann ner för motorn så tror jag det har runnit ner igenom grenrörspackningarna och in i avgasröret, innan jag bytte dom delarna. Kan detta ha bränt/förstört katten och lambdan? Och behöver jag rengöra avgasröret innan katten så det inte finns risk för att jag ska bränna den nya katten?

BMW ska det vara!
Mi
562
Micro68
325 Touring -09
325 Coupe´ -10
Ingen risk att det rinner ner in i grenröret.
När motorn är igång kommer det ut avgaser från motorn och dom borde pressa tillbaka oljan om det skulle droppa.
När motorn är avstängd läcker det inte ut olja.
Har du olja i katten är det innifrån motorn (slitna tätningar , kolvringar ) om du nu inte har delat på avgasröret efter grenröret och råkat spilla ner olja den vägen.
Ke
14
Kevin Svärd
520I Sedan -94
okej tack för all hjälp! :D

Ska byta katt och ljuddämpare och se om det hjälper!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Nja, rent teoretiskt kan avgasernas hastighet faktiskt skapa ett sug om hålet är tillräckligt litet - det är därför man kan få in ett överskott av syre (luft) i avgaserna om det är läckage innan en lambdasond - som då tror att förbränningen inte är fullständigt och justerar bränsleblandningen efter det felaktiga mätvärdet hos lambdasonden...

MEN jag tror att det är rätt liten risk för även om det har sugits in lite olja i avgaserna (liten risk) så är det väl inga jättemängder vi pratar om!?

Tror inte du behöver byta katalysator och avgassystem av den anledningen i alla fall!
Däremot är det alltid en bra rutin att köra en längre sträcka så motorn och katalysatorn blir ordentligt varm och bränner ur allt sot och annat som kan finnas där efter en tids körning med knasiga avgasvärden, så den börjar jobba riktigt igen. Så kör minst 20 mils längre körningar med bilen innan du besiktigar den igen för att rena katalysatorn.
Hjälper inte det kan man börja fundera på ny katalysator...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Ke
14
Kevin Svärd
520I Sedan -94
Tack där lärde man sig lite nytt!

Jag kör 6 mil till praktiken och 6 mil hem varje tisdag - fredag men de du menar är att jag ska köra den 20 mil i sträck va? :)

Har redan köpt katten och avgasdelar som jag behöver så frågan är om jag ska byta iaf elr skita i det och testa att köra 20 mil (men har kört till ystad från emmaboda ca 217km och tillbaka) för några månader sen men värdena blev inte godkända. det är på senare tid som dom har stigit fruktansvärt mkt.. innan låg dom på:
CO 2,6
CO 2500 1,6
HC 334
Lambda 1,07
så vet inte om det kan vara att katten bara har blivit sämre och sämre?
6 mil räcker. Bilen ska helst vara riktigt varm vid besiktningstillfället också.

Byt lmm och kolla efter vakumläcka runt insug eller i något läckage på avgasröret.
Ke
14
Kevin Svärd
520I Sedan -94
Aa det har jag fått höra så brukar alltid se till att temp mätaren visar att den är varm.
Har sprejat startgas mellan lmm och insug o motorn reagerade inte men hur kollar jag vakumläckage? :o
Verken besiktningen eller jag har hittat något läckage på avgassystemet :/
Ke
14
Kevin Svärd
520I Sedan -94
Har nu bytt katt och mittenljuddämpare, ljuddämparen var helt slut kan man säga hittade ett litet pys hål och ett större som jag hade "lagat" innan med avgaspasta. Men tillbaka till värdena, denna gången kollade jag värdena med den gamla luftmassemätaren då var värdena ca:
Co 1,6
Co 2500 1,6
Hc 250
Lambda 1,01
Sen besiktade jag med den nya luftmassemätaren (den som inte verkade fingera) och då fick jag värdena:
Co 0,1
Co 2500 5,0
Hc 256
Lambda 0,80
Så har skickat tillbaka den luftmassemätaren och väntar på en ny.
Jag tycker att bilen går mycket bättre om man kör den varm sedan låter den stå en stund och sen ut och kör igen.. Kan det vara tempgivaren som spökar?
Bilen kan också börja hacka lite om man t.ex. Kör på 2an och släpper gasen lite men den gör inte alltid så.
94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Prio 1: Lambdavärdet.
Lappa ihop avgasröret så det är 110% tätt hela vägen och kolla värdet, det är steg ett. Finns det hål på röret är allt annat bara bortkastad tid.
När röret är 110% tätt fixar man så lambdavärdet blir rätt genom att fixa andra fel än katalysatorn, den påverkar inte lambdavärdet. Läs ut felkoder om det går. Insugsläckor och dåliga gamla slangar m.m. är det man kollar först, sedan ger man sig på lambdasond och givare av olika slag och tändspolar och stift.
När sedan lambdavärdet är 1.00 och motorn går bra men de övriga värdena är dåliga börjar man kolla på katalysatorn och kanske byter olja m.m.

// Magnus

Ke
14
Kevin Svärd
520I Sedan -94
Okej, jag visste att ljuddämparen va dålig så bytte den och katten samtidigt som som jag lagade avgassystemet så nu är det hel svetsat förutom grenröret, en bit innan katten, efter ljuddämparen och innan japsdämparen. Har bytt 3 st gamla slangar som var helt slut vet inte om det finns fler som kanske behövs bytas. Har ett stort jack i slangen mellan lmm och insug som är rejält tejpat men ska bytas så fort jag får pengar.. Kan det vara det som ger dom höga co och hc värdena? Kan lmm vara kass om jag har värdena som jag har nu? Är det värt att byta den? Har nu bytt katt och olja och oljefilter för ett tag sen vad kan mer behövas kollas?
Byt alla slangar som är spruckna, brukar inte gå så bra att tejpa. inte allt för dyrt att köpa från BMW.
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
944_driver har gjort det första korrekta inlägget tycker jag, håller med till fullo. :)

Sen om LMM är bra eller inte, är lambdasonden varmkörd och fungerar så kommer den att justera till 1,00 ändå!
Diverse luftläckage i insuget har ingen större betydelse så länge det inte är stora hål, det kommer lambdasonden också att kompensera i avgastestet.

Inget skäl att ha en dålig LMM eller läckande insug givetvis, men när man håller fast varvtal SKA lambdasensorn justera blandningen rätt, det är det den är till för. Detta kräver ett tätt grenrör och avgassystem.
Ke
14
Kevin Svärd
520I Sedan -94
Har haft bilen på tomgång och sprejat startgas runt det jag tejpat och motorn har inte reagerat så det är tätt just nu iaf, men ska byta den slangen så fort jag får pengar! :)
Jag ska leta efter dåliga slangar imorgon till o börja med :) tack grabbar!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Startgas fungerar inte alltid på små hål, det blir inte så stort undertryck i insuget vid tomgång.

Innan du tätat insug och avgassystem är det som redan nämnts ingen större mening att felsöka.

Att lambdan skall reglera insprutningen är korrekt, MEN det finns en gräns för hur mycket den klarar av att korrigera felaktigheter som luftläckage och trasig LMM.
Har du läckage i avgassystemet INNAN lambdasonden sugs det in luft med avgaserna och då får lambdasonden felaktigt syrevärde i avgaserna att reglera mot - då "luras" sonden att tro att förbränningen är ofullständig med syreöverskott i avgaserna och försöker därför reglera utifrån syrehalten i avgaserna...då blir allt fel!

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Ke
14
Kevin Svärd
520I Sedan -94
Aha :/ har bytta alla avgasrörs packningar innan lambdan och det är inga rost hål heller, Det är bara den slangen som jag vet. Men kan det vara t.ex. topplockpackningen som behövs bytas? bytte nyss ventilkåpspackningen och den var verkligen helt slut..
När jag köpte bilen så var oljenivån mindre än minimum vet inte hur länge han kört med det.. kan det ha gjort ngt i motorn som orsakar detta? :/

Börjar fundera om man ska bygga driftingbil av den ist :P
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.