AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Oldtimer
3.280

Kopplingproblem BMW 2000, -69

Skulle hämta ut gammelbilen efter vinterförvaringen i helgen som var men det gick inget vidare. Den blev kvar i ladan, strandad 23 mil hemifrån utan fungerande koppling.

Då jag inte är någon mekare gör jag en felbeskrivning och någon kanske kan berätta hur jag går vidare.

Initialt känns pedaltrycket ok men när man tryckt ned någon cm går pedalen i botten och fastnar där. Med lite handkraft fjädrar den upp igen.

Nivån för bromsvätskan är precis under understa strecket, den var full i höstas. När jag tittar under bilen ser det ut som om att det läckt från slavcylindern. Hade ingen lampa med mig men det syns inga droppar under slavcylindern (möjligen lite fuktig) men ladans trägolv är mörkare där under.

Provade optimistiskt att fylla på bromsvätska men det fungerade givetvis inte.

Sökte på "lufta koppling" här på forumet. I teorin verkar det inte så svårt men vet i katten om jag vill packa en bil med bra-att-ha-verktyg och göra det själv i en lada.

Så:

1.
Kan man avgöra om det bara är slavcylindern som gett upp eller om huvudcylindern också är sönder?

2.
Någon med rekommendation på bra mek i trakten av Hedemora-Avesta så bogserar jag bilen dit?

Tack /Niclas
jo
972
johnor
Några gamla BMW:er
Det är sannolikt slavcylindern som gett upp. Det är inte speciellt svårt att byta slavcylinder på en 2000. Renoveringssats finns på ebay, där finns även nya slavcylindrar. Skadar inte att även se över huvudcylindern, inte heller svårt att byta.

Om du haft nya delar hade jag kunnat hjälpa dig byta.

Johan
Johnor - Tack för svar. Du har pm /N
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.