AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
10.618

Blanda glykolsorter !?

Sida 2 av 2
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
@F-Tar : Yes, BMW använder sig av HOAT. Sist jag köpte var det marginell skillnad mellan BMW och Mekonomen, jag återkommer senare ikväll med exakta siffror.

Yes, som jag nämnde tidigare så har Mekonomen märket ProMeister och de har en produkt som är av typen HOAT (notera att de har många produkter men bara en av deras är HOAT).

@Erik530
>> Jag tänkte mer på de du sa om att det inte är färgen som
>> avgör. Någon okunnig kan blanda röd o blå glykol efter han
>> har läst dina inlägg.
>> När jag skrev mitt reg på mekonmens bas rekomendera
>> dom castrol RÖD :s
>> Dvs skulle ja vara okunnig inom bilar hade jag blandat röd
>> o blå efter dina inlägg..

Har jag någonsin sagt att du ska gå efter vad Mekonomens och Castrols hemsida rekommenderar?

Jag har sagt att du ska köpa en kylarvätska som BMW själva säger sig är kompatibel med deras egen kylarvätska, nämligen Castrol Radicool NF!

Jag vet om problemet med dessa rekommendationstabeller.

Jag har för ett bra tag sedan varit i kontakt med Castrol angående detta, de har inte agerat på mina rekommendationer.

Såhär ligger det till : Castrol KÖPER in sina rekommendationer från ett externt företag (det finns två större företag för detta och Castrol bytte leverantör för sina rekommendationer för några år sedan).
Castrol tar alltså inte fram dessa rekommendationstabeller själv - utan de specifierar bara att deras egna produkter skall finnas med.

Jag har påpekat för Castrol hur olämpligt det är att rekommendera Castrol Radicool SF (den röda) som är av OAT-typ till BMW-modeller.
Jag skulle gissa att majoriteten av kunderna köper en flaska för att toppa upp sitt kylsystem. Och BMW själva uppger att Castrol Radicool NF (den blåa) är 100% kompatibel med deras egna kylarvätska (vilket ju är mest troligt det ligger och skvalpar i kylsystemet man ska toppa upp). Det naturligaste i världen vore ju således att rekommendera Castrol Radicool NF (den blåa).

Men Castrols leverantör har inte ändrat sina rekommendationer. Därför dyker denna rekommendation upp titt som tätt hos alla företag som köper in dessa rekommendationer.

Jag ska göra ett försök till och kontakta leverantören direkt och få ett uttalande vad de baserar sina rekommendationer på och logiken bakom.
F-
1.931
F-Tar
Alpina B5 2005 #001
BMW 325tds 1997
bmw-slangen: Shysst me lite info :)
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
@F-Tar : Om du ändåså flushar hela systemet så har du faktiskt frihet att välja vilken kylarvätska som helst som passar dig bäst.
Om du servar bilen själv eller är lite noggrann med när du lämnar in den till service och nämner vad det är för glykol (eller även kanske tar med själv som verkstaden kan använda) så är det ju inga problem alls.

Allt hänger lite på personliga preferenser som sagt (se tidigare inlägg där jag nämner kostnad, tillgång, typ av service du planerar göra och så vidare).
F-
1.931
F-Tar
Alpina B5 2005 #001
BMW 325tds 1997
Ja kommer bara fylla vanligt vatten, cirkulera sedan dränera igen när jag tvättar rent. Efter detta skall exakt samma vätska in igen såsom bilen kom levererad med! Eller samma typ utav vätska iaf, etylenglykol longlife. Jag hade inte planerat flera slangbrott precis. Servar själv gör jag inte utan jag är stenhård med "full service historik" och särskilt med alpinan.. När jag lämnar in är jag alltid med under service endå för att ha koll.

Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
@F-Tar : Bilen kom med BMW's HOAT-kylarvätska (infördes runt 2003 på de flesta fordon - utgår ifrån att detta gäller även Alpinor)
Länk

Bara en liten detaljanmärkning, "etylenglykol longlife" kan innebära kylarvätska av både typen HOAT och OAT.

Baserat på dina preferenser så är det absolut enklast att springa inom BMW och köpa ett gäng flaskor och lämna in tillsammans med servicen. Kostnadsskillnaden utslaget på tex 5 år mellan BMW och tex Mekonomen är försvinnande liten, vi pratar säkert om en 20-lapp om året.
F-
1.931
F-Tar
Alpina B5 2005 #001
BMW 325tds 1997
Jag skall ringa jarls och höra, jag blev själv lite osäker.

Jag servade bilen för 2 veckor sedan, 8papp.. En veckan sen small slangen. Så ja tror ja gör detta själv faktiskt :) få utgå från vad jarls tycker sen handla efter det då :)
F-
1.931
F-Tar
Alpina B5 2005 #001
BMW 325tds 1997
*bmw servade bilen för två veckor sedan
F-
1.931
F-Tar
Alpina B5 2005 #001
BMW 325tds 1997
Pratade me jarls å dem sa att etylenglykol är desamma i alla BMW.. Även alpinor. De själva använder vanligt vatten tillsammans med glykolen men han tyckte de var en bra ide me dejonatet!

Då ska ja inhandla lite etylenglykol HOAT (longlife modellen?) som BMW använder å sen ta me nåra liter dejonat :)
Visa användare
2.014
Brynet
M520dA-16
318d GT-16
520-74
635dA-08 cab E64
530i-90 E34
Philip, känner du ingen som jobbar på
ett energiverk?? Vi tillverkar destillerat
och dejonat i kubikmeter...... Säkert även
kommunen till fjärrvärmenäten mm.
Där är det gratis.

Mvh Jonas B
F-
1.931
F-Tar
Alpina B5 2005 #001
BMW 325tds 1997
Föredrar Filip ;)

Jo jag jobbar på kraftvärmeverk, vi gör fjärrvärme och el, det är en metso panna och Siemens turbin:) säljer även ånga till ett pappersbruk :)

I vattenlabbet rinner det säkert runt 10 m3/h dejonat rätt ner i avlopp. Tänkte ta därifrån :)
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
@F-Tar : Bra feedback. Visste som sagt att sen runt 2003 så gick alla BMW-modeller över till HOAT-glykolen (se tidigare bifogat dokument) men visste inte hur det var med Alpinor - men bra att fått det bekräftat från Jarls nu.

Glykolen (1.5 liter) kostar 127.50 SEK hos BMW. Då får du HOAT-glykol dvs longlife.

På Mekonomen kostar Castrol Radicool NF (IAT-glykol dvs ordinare livslängd på 2 år - det som BMW hade innan 2003) 111 SEK för 1.5 liter.

Om vi nu ska jämföra longlife mot longlife så kostar som sagt 1.5 liter HOAT longlife hos BMW 127.50 SEK.
På Mekonomen kostar 1.5 liter OAT longlife (Castrol Radicool SF) 124.50 SEK.

Det är alltså 2 SEK / liter dyrare på BMW om man gör en så rättvis jämförelse som möjligt. Ekonomiskt hanterbart? Jag tror det... :-)
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
FYI : De två företag jag nämnde tidigare som BP (eftersom BP köpte Castrol vid millenumskiftet så hade jag en dialog med en technical advisor från BP) använt sig av växelvis är Olyslager Länk och OATS Länk - om ni någon gång skulle fundera på det.
F-
1.931
F-Tar
Alpina B5 2005 #001
BMW 325tds 1997
Jag skall liks in på BMW och köpa slangen så kanske jag plockar med mig lite HOAT glykol från dem också! Men ja ska iaf kika hos mekonomen först iallafall. Såg att vid 15k mil så rekommenderades det att byta ut även "long-life" typen enl glykolfaktan.. Vilket passar ganska bra eftersom jag strax når detta miltal.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Ja, 5 år / 15 000 mil är en grov guideline som jag kunde skönja efter att ha letat runt och läst och hört åsikter från all möliga sorters källor - så därför skrev jag denna.

Tex så uppger BASF (som äger namnet Glysantin vars produkter ni nog sett som tex G48, G05, G30 och så vidare) ett bytesintervall på mellan 3-4 år. Enligt artikel från SAE så rekommenderar General Motors ett bytesintervall på 5 år / 150 000 miles. Ford satte ett rekommenderat bytesintervall på 6 år / 100 000 miles för nya bilar och 3 år / 50 000 miles därefter. Som du ser så är det spretigt värre och drar man något sorts common sense medelvärde mellan dessa uppgifter och övriga uppgifter att man aldrig behöver byta så är nog 5 år / 15 000 mil en bra höftning.
F-
1.931
F-Tar
Alpina B5 2005 #001
BMW 325tds 1997
Tack igen! Då har man lite bättre koll :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.