AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
10.612

Blanda glykolsorter !?

Sida 1 av 2
Hmmm undrar.. Någon som vet om man kan blanda blå glykol med den som är i bmw e46 (ser lite gulaktig ut i nyansen)

Billy aka Fantômas
Nej.
Hm ok hittade en annan tråd här ... Där stod det att det funkade....

Billy aka Fantômas
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Jag har skrivit en hel del om glykol, du borde fått upp flera av mina inlägg.

Här är några
Länk
Länk

Och här finns mer glykolinfo
Länk

Du kan INTE gå på färgen! Sluta använda färger som säker identifikation. Punkt slut.

Färger kan ENDAST användas som en indikation på vilken typ det är, men det är fortfarande bara gissningar - varför det inte är till så stor nytta.

Generellt sett är det inte rekommenderat att blanda, det är först och främst rostinhibitorkemikalierna som ibland inte gillar varandra.

Det börjar komma glykoler på marknaden som sägs vara blandbara med alla andra produkter på marknaden.

BMW använder sig av HOAT-glykoler för sina longlife-glykoler. Om du servat din bil på en bra BMW-verkstad (behöver inte vara auktioriserad för att vara bra) så bör de fyllt på med samma eller med liknande glykol.
Om man vet att man har glykol som används av BMW och man behöver fylla på lite ganska omgående så är Castrol Radicool NF ett 100%-säkert alternativ. Det är vanlig IAT-glykol, dvs ingen longlife, men den är blandbar med alla glykoler som BMW rekommenderar (detta uppges av BMW själva).

Ännu enklare är ju att springa förbi BMW och köpa 1 liter om det bara är mindre mängder. Enklare kan det ju inte bli!

Håller man däremot på med arbete med kylssystemet och dränerat större delen av det så kan man ju lika gärna passa på att spola igenom systemet och köpa den glykol man själv har bra tillgång till (och som är lämplig för BMW - rekommenderar dock antingen IAT- eller HOAT-typen då ingen direkt förväntar sig OAT-typen i en BMW då de inte använder sig av denna typen).
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
@billy : Vilken glykol fylldes på senast i din bil?

Vet vi märke och produkt är det enkelt att ta reda på vad du kan hälla i för glykol.
Vet inte vad som användes förra gången.. Men nu är det iaf blå glykol i. ska se om jag kan hitta vad det är för glykol senare idag.

Billy aka Fantômas
F-
1.931
F-Tar
Alpina B5 2005 #001
BMW 325tds 1997
bmw-slangen: Du verkar ju ha koll på detta med glykol. Jag tänkte byta ut en kylarslang som sprack häromdagen och tänkte då också passa på att skölja ur systemet (Även om jag tömde ut allt vid olyckan, fick en motortvätt på köpet) och det jag fyllde på efter nödlagningen var etylenglykol färdigblandad som jag köpte hos shell. Ca 7 liter.

Vet du om mekonomen har någon bra oblandad etylenglykol? Lästa också att det är bra med typ batterivatten.. På jobbet har vi dejonat (renare än batterivatten/destillerat vatten) som kommer fram efter vi avsaltat vattnet genom så kallad "totalavsaltningsprocess".. Tror du att det är bra att använda dejonat i detta fall eftersom det är så otroligt rent!? Det är så rent att det nästan är giftigt för en människa att dricka eftersom det saknar vissa bakterier som kroppen behöver ifrån vanligt kranvatten.

Tack
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Hos Mekonomen föredrar jag Castrol Radicool NF. Den är billig, den är med på BMW's lista över godkända glykoler som är blandbara med den longlife-glykol BMW's auktoriserade verkstäder använder (och den du köper över disk) samt att den är lättillgänglig där jag bor.

Finns dock massor med glykoler som inte är med på BMW's lista som passar alldeles utmärkt i deras motorer. Men när jag har en bra glykol alldeles runt hörnet, varför krånga till det? Handlar lite om vad som är praktiskt för sig själv också, tex så använder jag denna glykol till flera bilar (BMW E34 535i, Volvo 855, BMW E30 323i) och kan toppa upp min E87 120i om det skulle finnas ett behov. Fast ska det i större mängder i E87 120i så ska den ha longlife-glykol eftersom det är det som skvalpar omkring i den nu.

Just Castrol Radicool NF är inte någon longlofe-glykol men jag har inget behov av detta till just mina bilar. Men andra kan ha andra preferenser och kanske bör snegla på longlife-glykoler.
Fast för longlife rekommenderar jag inte Castrol Radicool SF. Inte för att den skulle vara dålig på något sätt - men för att den är av typen OAT och BMW använder sig inte av OAT-glykol och således kan det finnas risk för förvirring om du lämnar iväg bilen för reparation och man fyller på med HOAT-glykol (som är det som BMW använder sig av). Risken är liten att HOAT och OAT reagerar med varandra, men den finns.

Så personligen så kör jag med traditionell icke-longlife glykol då det passar mig. Annars kan man köpa BMW's egna - den är inte så fasligt dyr. Köpte faktiskt nyss en flaska hos BMW - kan kolla exakt vad den kostade.

Annars ska Mekonomen ha märket ProMeister och de ska ha en variant som är HOAT longlife.

När det gäller vatten så är batterivatten/destillerat vatten alltid en extra säkerhetsåtgärd. Vad man vill undvika är att man häller i vatten med höga halter av av kalk och salt. Förenklat kan man säga att "hårdheten" är ett direkt mått på hur mycket kalk och salter det är i vattnet. Och därmed är det hårdheten på sitt kranvatten som avgör om det är lämpligt att använda detta att hälla i kylaren då hårdheten.
Nu bor jag i Skåne och här har man hårt vatten på sina ställen. Men Malmö stad får sitt dricksvatten från reservoaer som Bolmensjön som dessutom blivit processat så det är mjukt vatten i mina kranar. Din kommun kan svara på vilken hårdhet du har i ditt kranvatten.

Nej, det är inte giftigt i måttliga mängder för en människa. Dricker du däremot regelbundet flera liter vatten om dagen är det inte lämpligt att dricka destillerat vatten.
Oron för destillerat vatten kommer troligtvis från att det faktiskt stämmer att pga den osmotiska effekten klarar inte våra celler av för stora skillnader i salthalt. Men eftersom du inte häller det destillerade vattnet direkt i cellerna utan du dricker det först och det blandas först ut i magsäcken med allt gojs som ligger där och blandas ut ytterliggare i tarmarna, så blir det ingen stor skillnad i salthalt för cellerna.
Er
91
Erik530
Bmw 530 2009
Det skall vara blå etylenbaserad glykol på din bil. Finns på biltma eller gå in på oljemagasinet.se och köp koncentrerad(billigt)

Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Nej, snälla alla - sluta använda färger som identifikation av glykol. Snälla, jag ber er! Snälla?
Er
91
Erik530
Bmw 530 2009
Bmw slangen så du menar att han skall blanda mekonomens castrol glykol(RÖD) med den blåa glykolen som finns i kylaren?

Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Men annars har Erik530 rätt, Biltema har en glykol som skulle passa alldeles utmärkt.

Denna glykol (art.nr 361781) passar alldeles utmärkt och har själv använt den tidigare - den är en "vanlig" IAT-glykol
Länk

Denna longlifeglykol (art.nr 361783) rekommenderar jag däremot inte då den är av G30-specen dvs den är en OAT-glykol och är inget som BMW normalt sätt använder sig av (se utförligare förklaring i mitt förförra inlägg)
Länk
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
>> Bmw slangen så du menar att han skall blanda mekonomens
>> castrol glykol(RÖD) med den blåa glykolen som finns i kylaren?
Var skrev jag det? Du får hjälpa mig att peka ut i min text var jag skrev detta.

Faktiskt så rekommenderade jag det omvända, att INTE använda den. Se mitt inlägg från 08:13 - hann du läsa igenom det?
Er
91
Erik530
Bmw 530 2009
Så här skrev du:

Om man vet att man har glykol som används av BMW och man behöver fylla på lite ganska omgående så är Castrol Radicool NF ett 100%-säkert alternativ. Det är vanlig IAT-glykol, dvs ingen longlife, men den är blandbar med alla glykoler som BMW rekommenderar (detta uppges av BMW själva).

F-
1.931
F-Tar
Alpina B5 2005 #001
BMW 325tds 1997
Jag kommer att köra med HOAT glykol, även fast ja inte skall köra alpinan på vintern. Jag vill ha det riktigt gjort!

Det jag egentligen undrade var om dejonat funkar att anvönda i bilens kylsystem istället för destillerat vatten.

Eller blir de svårt för vattnet att nå sin temp då?

Enda skillnaden mellan destillerat vatten och avjoniserat vatten är att det första befriats från sitt mineralinnehåll genom destillation medan det avjoniserade vattnet ‘avmineraliseras’ genom att passera ett antal filter som tar bort anjoner - negativt laddade joner - och katjoner - positivt laddade joner. Avjoniserat vatten används i stället för destillerat vatten av storförbrukare eftersom det är billigare än destillerat vatten.

Detta vatten tar jag ifrån ångturbinen på verket jag jobbar på isf.
F-
1.931
F-Tar
Alpina B5 2005 #001
BMW 325tds 1997
Man kanske kan fylla lite ammoniak också för att ta bort syrebildningen helt också? ^^
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
@Erik530

>> Så här skrev du:
>> Om man vet att man har glykol som används av BMW och man
>> behöver fylla på lite ganska omgående så är Castrol Radicool NF
>> ett 100%-säkert alternativ. Det är vanlig IAT-glykol, dvs ingen
>> longlife, men den är blandbar med alla glykoler som BMW
>> rekommenderar (detta uppges av BMW själva).

Ja, det är rätt skrivet av mig.

Hur lyckades du översätta ovanstående till
"så du menar att han skall blanda mekonomens castrol glykol(RÖD) med den blåa glykolen som finns i kylaren?"

Jag hänger inte med - kan du förtydliga?

F-Tar kommer att skölja ur systemet.

Castrol Radicool NF som jag rekommenderar är blå till färgen.
Det är Castrol Radicool SF (som jag inte rekommenderar) som är röd till färgen.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
@F-Tar : Vilken typ av kylarvätska det är (IAT,HOAT,OAT) påverkar inte dess förmåga att ändra fryspunkten eller dess konduktionsförmåga. Här är valet av glykol viktigare, etylenglykol (den giftiga) varianten är bättre än propylenglykol. Fast i princip all kylarvätska som säljs numera är baserad på etylenglykol.

Det är rostskyddet som är den stora skillnaden mellan IAT, HOAT och OAT.

Annars är ju enklast att bara springa förbi BMW och köpa dig runt 5 flaskor (det är 1.5 liters flaskor). Då löser du problemet i ett nafs och kan fokusera och lägga mer energi på själva reparationen.

Ja, angående destillerat vs avjoniserat så verkar du ha bättre koll här. Jag ville minnas att det som skiljde sig var metoden för att få fram slutprodukten och baserat på vad du skriver så verkar det stämma.
Det viktiga är att få bort onödigt höga halter av kalk och salter. Vanligt kranvatten från Malmö skulle fungera alldeles utmärkt. Däremot skulle jag vara ganska tveksam till att använda vatten från en gårdsbrunn på Gotland :-)
Er
91
Erik530
Bmw 530 2009
Jag tänkte mer på de du sa om att det inte är färgen som avgör. Någon okunnig kan blanda röd o blå glykol efter han har läst dina inlägg.
När jag skrev mitt reg på mekonmens bas rekomendera dom castrol RÖD :s
Dvs skulle ja vara okunnig inom bilar hade jag blandat röd o blå efter dina inlägg..

F-
1.931
F-Tar
Alpina B5 2005 #001
BMW 325tds 1997
Jag vill ha etylenglykol longlife iallafall, jag skall fara på mekonomen och se vad jag kan fynda. Om du menar att BMW själva använder HOAT-baserade vätskor (?) är det såklart det jag vill åt. Om mekonomen har det eller inte återstår att se. I alpinan var iallafall etylenen blå. På 530i e60 jag hade var den röd.

Jag känner mig mindre sugen att springa in på BMW och köpa 3 flaskor för typ 1000 spänn då de finns likadana vätskor för billigare peng ex hos mekonomen.

Själv bor jag i västernorrland och då tror jag vattnet i kranen duger, men dejonat är så pass rent så det är i detta fall bättre känns det som! Jag har både destillerat och dejonat på jobbet och jag tror jag kanske ska gå på att använda dejonatet.

Mi
562
Micro68
325 Touring -09
325 Coupe´ -10
Är det så att ni måste fylla på glykol tillfälligt och inte vet vad det är för sort kan ni använda Peak den går till alla sorters glykoler.
Länk
Man ska ej gå efter färgen på glykolen då det inte stämmer överhuvudtaget.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.