|
|
|
|---|---|
|
Hej, Svår/omöjlig fråga kanske.... Står i valet o kvalet om jag skall behålla min bil...gillar den jättemycket och den har gått problemfritt så här långt. Enda jag gjort sedan ca 10.000mil är service, bytt AC-pump och fixat avböjda el-ledningar i bakluckans gångjärn. Saken är den att jag helst inte vill riskera ett "major" fail på bilen då jag måste hålla igen på kostnader en tid framöver. Bilen är ju inte värd jättemycket (100-120kkr kanske o lär väl inte falle jättemkt mer...) så jag funderar på om jag skall behålla el sälja o skaffa mindre billigare beg?? Finns det ngr stora saker som vanligtvis händer nu omkring 20.000mil? ex byta vxllåda, turbos el annat med stora engångskostnader?? Finns det ngr smarta förebyggande åtg att göra för att minimera risk för fails?? MVH Mikael | |
|
Det jag främst tänker på är partikelfiltret. Det kan behöva bytas vid ca 20k mil. Men det kan ju variera. Det är en kostnad på 15k-20k att byta det. Dock har jag sett att man kan köpa nytt partikelfilter från Tyskland för 6-7k. Förstår inte hur det kan kosta upp till 20k på BMW att byta det.... Går även att tvätta filtret, då håller det lite till, men inte lika länge som ett nytt givetvis. Hur är det med kompressorn till nivåregleringen? Den har väl många haft problem med att det kommer in skräp och den kan skära? Har du bytt oljan i växellådan nån gång? |
|
|
Tack för svar Tremolo Nix har inte bytt oljan i lådan. Tittade precis på gammal tråd av ullebull ang oljebyte. Gjorde ett trådlyft där för rek av ngn som kan göra detta i Malmö förutom BMW. Skall kolla partikelfilter fr Tyskland. Bra idé!! Ngt annat att tänka på?? MVH Mikael |
|
|
Hej min 535d har snart gått 27000 mil med original dpf jag tog ner det för ett halv år sen och tvätta rent det så du behöver inte oroa dig över det på ett tag Mvh |
|
|
Länk kan göra byte av automatlådeolje och är duktiga samt kan gå igenom bilen i stort åt dig så du kan känna dig trygg i att den kommer rulla många problemfria mil till. Att byta bil är mycket dyrare än att underhålla den man har. Mvh Asken |
|
|
Det är ju ett alternativ att plocka bort DPF. Men sotar inte bilen mycket mer av det? Verkar ju som att det går genom besiktning visserligen. 535d förefaller lätt-trimmade och man plockar med relativt enkla medel ur 100 hk extra ur dem, strävar man efter lång livslängd på grejorna så är det inte vägen att gå. Även om det sannolikt finns marginaler så kommer i alla fall jag att hålla min helt original, just för att jag vill att den ska hålla längre. |
|
thekinglives |
tremolo:Soten kommer ju ut, inte sotar bilen mera. Sedan betvivlar jag att någon plockar ur 100 verkliga hästar med körbar vridmomentkurva. Tror sanningen ligger ungefär på hälften. Största fördelen jag upplever är inte effekten, utan besparingen på bränsle som under gynnsamma förhållanden uppgår till 1dl/mil. Sedan om man plockar bort partikkelfiltret kan man ju passa på att ta bort swirlflapen också(så att man slipper haveri på dem) en av swirlflapsens uppgifter är ju att höja förbränningstemperatur vid regenerering av Partikkelfiltret. så med andra ord tycker jag du bör: 1)byta olja och filter i Automaten 2) plocka bort swirlflapsen. 3) plocka bort partikelfiltret och ny mjukvara. 4)sköta kompressorn till nivåregleringen(plocka isär plasten och städa) |
|
Jag gick på siffror från t ex Vtech. Länk Den kan alltså dra upp till 1 dl/mil mindre utan DPF? Verkar bra. Detta är min första dieselbil så funderade på om den under hård körning sotar så pass mycket att det blir svart på kofångare o så. Men det kanske inte är någon risk? |
|
|
Termostaterna bytte jag tidigare i år, det är en smart (och billig) förebyggande åtgärd. Nu går den upp i temp direkt, så var det inte innan. Kolla dolda menyn. Det skulle jag tro är anledningen till att DPF byts tidigt, alltså att regeneringen inte fungerar som den skall. Mitt DPF byttes innan 20000mil, mkt långkörningar. Sedan ska jag beställa: Länk Ska vi sambeställa (skåne här med)? Borde bli ngr hundra kronor billigare iallafall. Jag kan maila dom direkt istället för via ebay och höra vad dom säger. skicka powerpost isåfall. |
|
|
En annan kostnad som kan dyka upp runt 20000 mil är trasig momentomvandlare. Kostar 15-20 tusen att byta. Finns ett par tre trådar om det problemet här. DPFen ser jag som ett mindre problem. Byt/ta-bort när bilen säger till. Annars behöver du inte bry dig. ------- //Lövet |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.