|
|
|
|---|---|
|
hej! har ett litet skumt problem med min bmw 325 e46 touring -01 som iaf inte jag vet vad det beror på, så tänkte fråga er :) för några dagar sen så varnade bilen för låg kylvätskenivå, jag såg att det läckte, bytte expansionskärl. åkte ut och körde ca 1mil, då började kylvätskenivån lysa igen och det pissade ur vätska, (vilket va som jag trodde, hade inte satt dit det ordentligt undertill) så fixade detta, sen nu så läcker den absolut ingenting, men den lyser för låg vätskenivå konstant nu? så fort jag sätter på bilen, och efter ca 5-10min så stiger temp mätare över hälften och vandrar uppåt bara, jag stannade intill vägen, inget läckte, jag lät den svalna och åkte lugnt hem igen. kollade nivån i kärlet. vilket såg bra ut på mätaren i kärlet, provade dagen efter igen, och tempmätaren gick upp på hälften som den skulle, och efter 5 min så stiger den uppåt. och den varnar för kylvätskenivån. är det nån som haft nått liknande? eller vet vad det är? är väldigt tacksam för svar :) mvh viktor | |
|
Har du luftat om systemet efter det pissade ut? Annars gör det. Har säkert luft i systemet och givaren får spel. Alternativt är givaren kass i sig och den får bytas. Oavsett bör du lufta innan något sker med motorn/toppen |
|
| okej, inte tänkt på detta. nått man kan göra själv smidigt? eller är det verkstad som gäller? mvh | |
|
Vissa har problem med luftning och vete tusan vad de hittar på. Själv skruvar jag bara av locket till expansions kärlet när bilen är kall. Startar och låter gå på tomgång. Fyller på efterhand som vattnet börjar cirkulera. Eftersom locket är av går luften ut. Kollar temp mätaren mellan åt, så den inte vandrar iväg. När det är klart, så körs en provrunda för att hålla koll, så allt är som det ska. Ta med vatten på provrundan. Glöm inte Glykol. Den behövs för smörjning av vatten pumpen. |
|
| okej, ska prova detta. tack så mkt. skriver hur det gick sen :) | |
| Finns luft skruvar lossa dem å fyll tills det rinner över i dem sen e det klart | |
| okej, sitter dom på expansionskärlet? :) | |
|
Sitter en strax under på fyllningslocket om jag minns rätt, men har själv inte använt den. Verkade även som andra haft problem med det. Har aldrig haft problem på mitt sätt, så jag kör på det. Meddela gärna när du gjort det, så man får reda på om du fick rätt på bilen eller ej. |
|
|
Nummer 2 på bild Länk |
|
|
En på expansionskärlet och en på termostathuset |
|
| hallå, problemet är löst, fanns en skruv på en anslutning som går in i kärlet, luftade den. vilket va en massa luft, fyllde på glykol, lät bilen stå på tomgång 1 min, sen lufta, fylla på. osv osv ungefär 4 ggr, samanlagt runt 4 liter fick ja fylla på. och nu håller sig tempen och allt. vart ute och provkört nu i 20 min. dock lyser fortf lampan för låg kylarnivå. vet inte vrf. antagligen nån givare eller nått? men den håller tempen och det är huvudsaken :) tack för alla svar | |
| får dock påpeka att skruven som är gjord i plast till luftningen gick av. så man får va väldigt försiktig med den. som tur va lyckades ja få upp andra halvan ur gänghålet, löste det snabbt med en gängstång och lite tätningstejp, och det verkar funka :) får ta o fixa en ny orginal skruv framöver :) | |
| Skönt du fick rätt på tempen alla fall. Ang givaren antar jag som nämnde ovan att den fått stryk och givit upp. Ny eller bättre begagnad på skrot borde fixa det problemet. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.