|
|
|
|---|---|
|
Hej, Ser att det fuktar lite runt bakaxelklumpen på min e39 och det ger anledning att fundera på om det inte vore ide att kolla nivå där och när man ändå är där och rotar, att byta olja. Så, undrar dels vad det ska vara för olja plus hur man gör detta på enklaste sätt? Och hur ofta ska olja bytas där? Och då går funderingar också till att man kanske borde byta olja i växellådan (manuell). Samma frågor där, hur, vilken olja och hur ofta? | |
|
Tror att det är livstid på oljan (ska aldrig bytas) men jag kan ha fel.. Har inte hittat någon service som det står att man ska byta i alla fall. |
|
|
BMW har "livstidsfyllning" av oljorna i bakaxel och växellåda (manuell). MEN det är aldrig fel att byta olja, särskilt inte om den rullat en del. I växellådan skall det vara en specialolja som köps hos BMW (ta med egen tom urdiskad och torr 1,5liters pet-flaska för BMW har nog bara 5-litersdunkar), oljan heter MTF LT2. I bakaxeln skall det vara en vanlig helsyntetisk API GL5-olja, 75W90, men det går bra med 75W120 eller liknande också. Det behövs inte en LS-olja men det fungerar också. När du byter oljan i bakaxeln, se till att lossa påfyllningspluggen FÖRST (om du inte får loss den och har tömt ur oljan står du där med skägget i brevlådan med en tom bakaxel...). Det är stora insexpluggar i bakaxeln - jag kommer inte ihåg storleken men det är "standard". Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Min bakaxel började fukta och hällde därför i lite Omega 917 vid senaste oljebytet för kanske 3 år sedan. Inte läckt sedan dess, snustorrt ungefär två veckor efter tillsatsen. Samma sak med servon, så 917 fungerar definitivt och har inte inneburit något negativt på min bil, bara täta packboxar. Jag kör LS-olja eftersom jag har lamelldiff, men annars lär vilken som helst GL5-olja av god kvalitet fungera i en vanlig bakaxel. "Livstidsfyllning" är enbart efter en fiktiv beräknad livslängd för bilen (att inte byta oljor bidrar dessutom till att uppfylla den profetian). Är man rädd om bilen byter man när bilen uppnår hög ålder eller många mil. |
|
|
(Lyfter tråden då det kan vara lämpligt att fylla på med denna kunskap här.) Tänkte byta olja i både manuell växellåda och diffen men kunde inte rubba påfyllnings- eller avtappningsplugg på någon av dem. De har suttit där i 31 kmil och 13 år så de har kanske rostat lite. Vill ha loss dem alla innan jag tömmer ut. Jag har sprejat WD40 på dem men inte fått loss. (Ska skaffa en insex 14 innan jag kan försöka på diffen. Den 12 mm jag hade glappade rejält, gissar på 14 mm.) Vad är nästa steg innan jag lämnar bort det? Törs man värma med en liten gasolvärmare? Om man aktar sig för bensinfiltret och ledningar? Det verkar vara en insex 14 mm på diffen och 17 sexkantshuvud på v-lådan. Ska försöka hitta en 6 kantsnyckel till v-lådan. Rädd att dra runt med den vanliga 12 kantiga. Har ni några tips om hur jag kan få loss dem vore det tacksamt om ni kunde skriva ner dessa? |
|
| Kraft (med sunt förnuft) och eventuellt värme är grundtipset. | |
|
Får börja styrketräna då. Och ev hyra lift på stan så man kan komma in under på ett vettigt sätt. Känns alltid som ett nederlag att lämna bort den för att lossa några bultar ;0). Hittade lite rostlösande kylspray i garaget. Kan vara en liten hjälp men först är det riktiga verktyg som gäller. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Vanligaste orsaken till läckage är att packningarna till pluggarna är av aluminium. de "fräts" sönder av vägsaltet. Så skaffa kopparpackningar så slipper man ifrån problemet. Länk ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
| Snygga bilder Hasso. Ska skaffa rätt packningar (om jag får loss pluggarna). | |
|
Tömde bakaxelväxeln/differentialen på olja idag. Det satt ingen packning på tömningspluggen -- NADA. På den övre satt redan en kopparbricka. funderar på att byta och sätta den fina nertill. Den övre är lättare att byta om det skulle behövas. Hade WD40-sprayat bägge för någon vecka sedan så de var inte så svåra att få loss. Ganska fin guldfärgad olja trots 31,5 kmil. |
|
| Tömde oljetråget idag. Oljan jag tömde ut luftar äckelpeckel. Ska det vara så? | |
|
Transmissionsoljor luktar ofta illa pga svavel och fosfor som ingår i oljan som additiv. Dvs. det är helt normalt att bakaxeloljan luktar illa - frågan är väl hur "äckelpäckel" luktar? ;) Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Tror du redan besvarat det genom att bekräfta doften. ;0) | |
| Hej, jag vill lyfta tråden igen. Har samma problem med fuktigt klump i bakaxeln o tänkte byta olja. Var ska det vara för olja? Bilen är 530i lci manuell. Tack på förhand. | |
| Ett förslag, Castrol Syntrax Longlife 75W-90. Går i lite mer än 1 liter. | |
| En fråga till, vad är det för storlek på packningen o skruven? | |
| Jag använde tätningsmassa i gängorna. Sedan var det insex 14 mm i pluggen för att skruva ut den. Kanske realoem kan ge dig gängan och stigningen. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.