|
|
|
|---|---|
|
Hej. Provar med en fråga på forumet. Har en M3 E92 från 2007 som jag haft ett par veckor. Fantastisk bil, men finns en liten sak som stör mig. Vid gaspådrag svarar motorn aningen ryckigt. Kraftökningen kommer inte helt jämnt utan lite stegvis ökande, ungefär som när det småsläpper på ojämn vägbana. Detta märks mest vid 2-3' varv på tvåan och trean. I övrigt går motorn klockrent. Stabil tomgång och drar starkt genom hela registret. Problem är inte stort och men som sagt stör lite. Har inte hittat så mycket om detta fenomen när jag sökt. Kanske är det normalt för dessa motorer? Jag har bara provkört ett annat examplar och den hade lite samma tendenser. Bilpriser.se skriver om M3 "Ryckig motor och elfel, det mesta avhjälps genom ny mjukvara". Jag har ingen information om att mjukvaran i min 07:a blivit uppdaterad. Hur fungerar det med detta? Finns det uppdateringar och måste man särskilt begära det hos BMW? Vore tacksam för lite hjälp från er med erfarenhet! | |
|
Jag har ägt 4 olika M3 e92 och provkört betydligt fler men jag kan inte minnas att någon av dem upplevts som ryckiga vid jämnt gaspådrag liksom. Vid kall motor eller lite nonchalant körsätt så kan just dem manuella kännas lite ryckiga men det är ju isf förarrelaterat. Är bilen servad korrekt på bmw verkstad genom åren så borde dem ju gjort ev nödvändiga uppdateringar tycker man, dem kopplar ju ändå upp bilen och nollställer serviceindikatorn osv. Har den gått långt? Är den servad nyligen? |
|
|
Bilen är manuell och har gått drygt 5' mil. Var inne och pratade lite med BMW-verkstan igår. Första killen säger att de aldrig uppdaterar programvarorna om det inte finns en faktist problem. Får sen höra från en meck som genomfört uppdatering på ett par M3 E92. Ägarna har varit mycket nöjda då en rad olika egenskaper och funktioner har blivit bättre, bl.a. motorgången. BMW vill ha 3500 kr för jobbet. Min bil har sannolikt inte blivit uppdaterad. Frågan är om det är värt pengarna. Finns det några erfarenheter här på forumet vad gäller uppdatering av mjukvara på denna modell? |
|
|
Låter märkligt tycker jag att man skulle behöva betala för en uppdatering som enbart gör att bilen beter sig som den bör?! Det är ju dessutom inte säkert att ryckningarna beror på just det? Finns ingen mer bmw mek du kan dubbelkolla med? Vet du om stiften bytts än? Dem har bytts ungefär vid 3-5000 mil på mina tidigare. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.