|
|
|
|---|---|
|
Har en -06 e61 523 MED m-paket, saknar dock drag så nu ska det monteras. Vill såklart försöka komma undan så billigt som möjligt och ge mig på det själv, men utan att stöta på massa krångel med elen i efterhand. Hittade följande paket som är på rea för tillfället och enligt mig verkar vara billigaste kittet i Sverige just nu som innehåller både drag samt elsats. Länk Hur svårt kommer det vara att montera? Kommer det krävas att man sågar i stötfångaren, om så är fallet kommer det bli synligt då draget ej sitter där? Hur bökigt är det med elsatsen, är det bara att koppla enligt anvisningar eller kommer jag behöva en progamering av bmw efteråt? Är det vettigare att satsa på en modellanpassad elsats? Jag har skummat igenom forumet och märkt att det finns en hel del trådar om just detta men finner tyvärr inte några vettiga svar. Mvh | |
|
De flesta anlitar Länk han löser det hela utan problem. Mvh Asken |
|
| Det är westfalia som sitter original monterat också. Men jag hade definitivt valt 13-polig jäger elsats istället för den gamla 7-poliga. Det sitter en "lucka" undertill på stötfångaren som man monterar av när draget ska på. Det blir nog lite jobbigt att fixa. | |
|
Om du inte vill ha ett fult uppsågat hål i bakre stötfångaren när kroken är demonterad måste du byta diffusorn som är den nedre delen av bakre stötfångaren på M-paketet. Artikelnummren du behöver är 51-12-7-897-224 och 51-12-7-897-216. Kolla på Realoem eller på Schmiedmanns hemsida så ser du vad det är för något. Obs, de säljs oftast bara grundlackade, så du åker på lackeringskostnad för att få det bra och snyggt. |
|
|
Ok, tackar för informationen.. nsj; är den andra difusorn redan urtagen och förberedd med lucka eller är den bara utformad på annat vis? Största funderingen jag hade är ang monteringen av elsatsen, är det bara koppla enligt anvisningen och sen kommer det fungera utan några krussiduller eller måste man in med dator i efterhand för att programera något? Jag har ej pdc ifall det skulle underlätta.. Mvh |
|
|
Den andra diffusorn är förberedd med hål för en lös lucka. Luckan får man dock köpa löst. Det ena artikelnumret är diffusorn och det andra är luckan. Byte av diffusorn görs enkelt när den kompletta bakre stötfångaren ligger löst på backen. Vissa eftermarknadselsatser har en egen liten styrbox som gör att det går att koppla in draget utan att behöva programmera om bilen. Har du inte pdc så borde det dessutom vara enklare. Vet ej exakt hur det är med den elsatsen du länkar till, men troligtvis är det en sådan som inte kräver programmering. De elsatser som kräver programmering är nog svårsålda som gör det själv satser. Mvh |
|
|
Ok, där ser man.. så det jag bör komplettera till detta kitt är en diffusor samt lucka och lite lack. De är alltså ca 1500kr till då. Billigare kommer man nog ej undan verkar det som! Tack för svaren iallafall :) |
|
|
Har sett en del som har nöjt sej med att såga upp befintlig diffusor. Blir ju som sagt då alltid ett fult synligt hål när kroken inte sitter där. Har du tur kan du kanske hitta en begagnad diffusor på skroten i rätt färg. Finns rätt gott om skrotade E60/61 bilar. Mvh |
|
|
Har en diffuser att skänka bort. Började som ett projekt. Behöver lite spackel o målas. Har satt in led lampor på den,,,, I värsta fall tar du hela men nyttjar bara luckan, |
|
| Glömde skriva, diffusering kommer från en e6x med drag | |
| Nu blev ja osäker ang draget | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.