|
|
|
|---|---|
|
Har en BMW 318 i 99 gått 1300 mil låter vid 2000 r/min tror på vevlager el kannbult undrar om någon vet vilket som e mest troligt 2 ägare sen ny regel bundet servad | |
![]() 13.404 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Välkommen till forumet! Det kan vara en hel del som låter vid 2000 varv/min och utan någon vidare beskrivning av ljudet är det mycket svårt att avgöra detta över ett forum. Vilka ledtrådar eller information har du som pekar mot vevlager eller kannbult? Med kannbult, vad menar du förresten? Det behöver ju inte vara något av dessa två ovanståenden, fast vi "på andra sidan" vet ju inte om du är helt nybörjare på motor eller har varit senior master technician hos BMW de senaste 30 åren och tagit itu motorn två gånger redan och gjort djuplodande analyser och tester :-) 1300 mil låter ganska lite, du menade väl 13 000 mil - eller hur? Även om det är 13 000 mil och med så få ägare och regelbunden service är det osannolikt att vevlager skulle vara utslitna, någon yttre påverkan måste isåfall ha skett för att det ska hända. BTW, punktskatt är INTE skatt på användning av skiljetecken såsom punkt, komma och frågetecken :-) Som läsare "på andra sidan" blir det lättare att förstå och man reducerar risken för missförstånd om man använder dessa tecken, så jag uppmuntrar användandet av dessa tecken! |
@HENKE50 : Bara för att vara på den säkra sidan, din 318i -99 är en E46-modell - eller hur? Dvs det borde isåfall vara M43B19-motorn vi diskuterar. |
|
Ja någon bil expert är jag inte på BMW är jag inte. Och 13000 är det , utan det va en kompis som trodde att det kunde vara vevlager eller kannbult . Och det kom inte plötsligt blivit mer och mer. kannbult håller kolven. E 46 stämmer . |
|
M43-motorn är ansedd som en relativt pålitlig motor och med 13 000 mil skulle jag vilja säga att motorn är knappt inkörd :-) Speciellt med regelbunden service och få ägare (med få ägare brukar ägarna göra och tänka lite mer långsiktigt med avseende på servicen). Öppnade upp min M30-motor med 30 000 mil och dess ram- och vevlager hade kunnat gå 30 000 mil till innan det var dags för byte :-) Aha, det är kolvbult din kompis menar! Del #2 i sprängskissen nedan, den håller ihop vevstaken med kolven. Länk Yes, glapp/utsliten kolvbult kan ge liknande ljud som lagerknack men det är väldigt ovanligt att kolvbultar slits ut sådär huxflux - speciellt på en till synes välvårdad 13000-milare. Om vi nu ska välja mellan vevlager och kolvbult, så är det vevlager som är mest sannolik. Det är delarna #4 och #5 i sprängskissen nedan. Länk Men det behöver som sagt inte alls vara något av dessa. Låter ganska osannolikt att det är det på en bra servad 13000-milare. Nu vet jag inte hur utförlig analys och felsökning din kompis gjort, ej heller om just han kanske har varit "senior master technician guru hos BMW de senaste 30 åren" :-) Men innan man fastställer en diagnos som vevlager (som betyder renovering av motor) ska man ha väldigt torrt om fötterna och gjort utförliga och säkra feldiagnoser. Dels ska man såklart identifiera varifrån ljudet kommer, fördelaktigast med stetoskop. Kommer ljudet ovanifrån eller mer underifrån? När uppstår ljudet? Är det tydligare under belastning? Hur är oljetrycket? Man ska även prova att koppla ur en cylinder i taget och lyssna noggrannt om/hur karaktären på ljudet ändras, det ger ledtrådar till bedömningen om det är vevlager eller inte. Även analys av olja och oljefilter kan vara intressant, finns det spår av metall i oljan eller filtret? |
@HENKE50 : Har du fått bilen undersökt? På en riktig verkstad alltså. Riktigt utslitna ramlager/vevlager ger typiska knackande ljud och det låter väldigt osannolikt för en motor på 13 000 mil. Om inte din kompis hört denna typ av ljud så har jag svårt att förstå hur man kan ställa den diagnosen med så stor säkerhet. |
@HENKE50 : Har du fått bilen undersökt ännu? |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.