|
|
|
|---|---|
|
Heeeello! Rätt nybliven ägare till en 728 E38 som går som en klocka. Dock efter servicen har en varningssignal hållt sig kvar som säger "bremsbelag prüfen" dvs kontrollera bromsbeläggen. De bakre byttes och efter det lyser lampan. Verksatden har fått den att släckas när jag kom tillbaka men nu lyser den igen. Allt fungerar men något är det ju som bilen reagerar på liksom. Har kollat denna tråd Länk och allt där är gjort enligt verkstaden men lamp-helvetet släcks inte. Är det någon som känner igen detta och har tips på felsökning/tillvägagångssätt utöver det som står i tidigare tråd? Bilen är i grymt bra skick, ska ditec-behandlas om en vecka och varningslampan är ju helt klart störande att se. | |
|
Hej, Systemet med slitagevarnare är ganska enkelt. Det går en slinga genom slitagevarnaren. När den slits av (eller kanske bara får jordkontakt mot skivan?) varnar Check Control. Men det betyder också att även t ex ett kabelbrott eller dålig kontakt i skarvkontakten innanför VF hjul, alternativt HB, löser ut varningen. Om jag förstår ditt inlägg rätt, byttes beläggen bak vid den första servicen? Utan att du fått varningen? I så fall bör ju felsökandet koncentreras till HB. Slitagevarnare och kabel skall se nya ut. Om det är så, är främst skarvkontakten misstänkt. Om verkstaden skulle ha snålat och flyttat över den gamla, ännu hela slitagevarnaren, är det nog läge att byta den. Men glöm inte att titta på VF också. Det *kan* ju vara ett dubbelfel. Du kan också enkelt prova om slitagevarnarna är hela genom t ex ett pipande kombiinstrument i deras kontaktstycken. /Lennart |
|
| Tack Lennart känns rimligt. Ska snacka med verkstaden. | |
|
Har nu hämtat bilen från verkstaden och allt är som normalt. Det visade sig att slitagevarnaren som byttes vid servicen var defekt. Det var Mekonomens egna produkt men de bytte i alla fall till ny BMW originaldel och nu försvann det. Slutet gott allting gott för den här gången. På torsdag blir det ditec-behandling. Ska bli grymt intressant att se resultatet. Lacken är i väldigt bra skick men någon mindre repa här och var finns ju men jag tror att alla dessa kommer att försvinna. Väldigt nöjd med mitt köp. Stormtrivs! |
|
|
Skönt att det löste sig. Det behöver i o f s inte ha varit något fel på Mekonomens varnare, men det finns åtminstone två varianter till 7:an, så det kan ju ha blivit fel p g a det. Glid lugnt! :) /Lennart |
|
| Ja det var inget mot mekonomens produkter utan den fungerade helt enkelt inte som den skulle. Yes blir definitivt glidning :) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.